KONUTLARIN TURİZM AMAÇLI KİRALANMASINA VE BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 7464
|
Kabul Tarihi: 25/10/2023
|
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı; konutların gerçek ve tüzel kişilere, turizm amaçlı
kiralanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Kanun; konutların turizm amaçlı kiralanmasına ilişkin genel
esaslara, izin belgesi düzenlenmesine, idari yaptırımlara ve turizm amaçlı
kiralanan konutların tabi olacağı mevzuata ilişkin hükümleri kapsar.
(3) Tek seferde yüz günden fazla süreli yapılan kiralamalar bu Kanunun
kapsamı dışındadır.
Tanımlar
MADDE 2- (1) Bu Kanunda geçen;
a) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını,
b) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,
c) İzin belgesi: Kiraya verenin konutunu gerçek veya tüzel kişilere en
fazla yüz gün süreyle kiralamasına izin verilmesi amacıyla düzenlenen turizm
amaçlı kiralama izin belgesini,
ç) İzin belgesi sahibi: Adına izin belgesi düzenlenerek konutu kiraya
veren kişiyi,
d) Kiraya veren: Konutun mülkiyetine sahip olan veya konutu intifa hakkı
ya da üst hakkı tesis edilmek suretiyle tasarrufunda bulunduran gerçek veya
tüzel kişiyi,
e) Konut: Tapu sicilinde konut amaçlı kayıtlı olan veya üzerinde konut
amaçlı kat irtifakı ya da kat mülkiyeti bulunan her türlü bağımsız bölümü,
f) Kullanıcı: Kiraya verenle turizm amaçlı kiralama sözleşmesi yapan
gerçek veya tüzel kişileri,
g) Turizm amaçlı kiralama: Konutların kullanıcılara en fazla yüz gün
süreyle her türlü amaçla kiralanmasını,
ğ) Valilik: Turizm amaçlı kiralanan konutun bulunduğu ilin valiliğini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İzin Belgesinin Niteliği ve Uygulanacak İdari Yaptırımlar
İzin belgesinin niteliği
MADDE 3- (1) Konutların turizm amaçlı kiralanabilmesi için, turizm amaçlı kiralama
sözleşmesi yapılmadan önce izin belgesi alınması zorunludur. Ayrıca,
Bakanlıkça nitelikleri belirlenen plaket, turizm amaçlı kiralama yapılan
konutun girişine asılır.
(2) İzin belgesi vermeye Bakanlık yetkilidir. Bakanlık bu yetkisini
valilik vasıtasıyla da kullanabilir. İzin belgesi ve plaket ücretleri
Bakanlıkça belirlenir.
(3) İzin belgesi başvurularında, turizm amaçlı kiralama faaliyeti
yürütülmesinin uygun görüldüğüne ilişkin izin belgesine konu bağımsız bölümün
bulunduğu binanın tüm kat malikleri tarafından oy birliği ile alınan kararın
ibrazı zorunludur. Birden fazla bağımsız bölüm içeren binalardan oluşan konut
sitelerinde sadece turizm amaçlı kiralama yapılan konutun bulunduğu bina için
bu fıkra hükümleri aranır, izin belgesi örneği site yönetimine iletilir.
(4) Üçten fazla bağımsız bölümden oluşan binalarda en fazla yüzde yirmi
beşi için aynı kiraya veren adına izin belgesi düzenlenebilir. Aynı kiraya
veren adına aynı binada izin belgesi düzenlemesine konu bağımsız bölüm
sayısının beşi geçmesi durumunda, başvuruda;
a) İşyeri açma ve çalışma ruhsatının,
b) Başvuruya konu binanın, birden fazla bağımsız bölüm içeren binalardan
oluşan konut sitelerinde yer alması durumunda, üçüncü fıkradaki hükme ilave
olarak, tüm kat malikleri tarafından oy birliği ile alınan kararın,
ibrazı zorunludur.
(5) İzin belgesini alma yükümlülüğü kiraya verene aittir. Kiraya veren
haricinde turizm amaçlı kiralama faaliyetinin yürütülmesi halinde bu
kiralamalar, münhasıran 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı
Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu
uyarınca belgelendirilmiş (A) grubu seyahat acentaları aracılığıyla
yapılabilir.
(6) İzin belgesi sahibi, gerçek kişi ise ölüm tarihinden itibaren üç ay
içerisinde mirasçılar tarafından başvuruda bulunulmaması veya tüzel kişi ise
tüzel kişiliğinin sona ermesi durumunda izin belgesi geçersiz hale gelir.
Ancak kullanıcıların hakları sözleşme süresi sonuna kadar devam eder.
(7) İzin belgesi sahibinden kiralanan konutun kullanıcılar tarafından
kendi nam ve hesabına üçüncü kişilere kiralanması veya kendi adına mesken
olarak kullanılmak amacıyla kiralanan konutun kiracısı tarafından kendi nam
ve hesabına turizm amaçlı olarak üçüncü kişilere kiralanması yasaktır. Ancak
kullanıcı tüzel kişilerin turizm amaçlı kiraladıkları konutu, kendi
personeline kullandırması bu fıkra kapsamı dışındadır.
(8) Turizm amaçlı kiralama izin belgesi verilen konutlar hakkında 26/6/1973 tarihli
ve 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanunu hükümleri uygulanır. 1774 sayılı Kanun
kapsamında bildirim yükümlülüğü konusunda izin belgesi sahibi sorumlu kişi
kabul edilir.
(9) İzin belgesi sahibi ile kullanıcı arasında yapılan sözleşme,
sözleşmede belirtilen sürenin sonunda sona erer.
(10) 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 28 inci
maddesi uyarınca düzenlenen yönetim planında kısa süreli kiralama faaliyetine
izin verildiğine dair hüküm bulunan; resepsiyon, güvenlik ve günlük
temizlik servisi mekânlarının bulunduğu; sağlık hizmetleri, kuru temizleme,
çamaşırhane, taşıma, yemek ve alışveriş servisi hizmetleri ile spor salonu ve
yüzme havuzu gibi hizmetlerin verilebildiği birden fazla bağımsız bölümü
ihtiva eden yüksek nitelikli konutlara, üçüncü ve dördüncü fıkralardaki
şartlar aranmaksızın izin belgesi düzenlenebilir. Yüksek nitelikli konutların
kiralama faaliyetleri konut işletmesi eliyle de yapılabilir. Bu durumda izin
belgesi konut işletmesini yapan şirket adına düzenlenir. Bu şekilde yapılan
kiralama faaliyeti, yedinci fıkranın kapsamı dışındadır.
Uygulanacak idari yaptırımlar
MADDE 4- (1) İzinsiz kiralama faaliyetinin tespit edilmesi halinde uygulanacak
idari yaptırımlar aşağıda belirlenmiştir:
a) İzin belgesi bulunmaksızın turizm amaçlı kiralanan konutları kiraya
verenlere, kiralama yapılan her bir konut için yüz bin Türk lirası idari para
cezası uygulanır ve izin belgesi alarak faaliyette bulunabilmesi için on beş
gün süre verilir.
b) Verilen on beş günlük süre sonunda izin belgesi alınmaksızın turizm
amaçlı kiralama faaliyetine devam edenlere beş yüz bin Türk lirası idari para
cezası uygulanır ve izin belgesi alarak faaliyette bulunabilmesi için bir kez
daha on beş gün süre verilir.
c) İzin belgesi sahibinden kiraladığı turizm amaçlı konutu kendi nam ve
hesabına üçüncü kişilere kiraya verenler hakkında her bir sözleşme için yüz
bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
ç) Kendi adına mesken olarak kullanmak amacıyla kiraladığı konutu kendi
nam ve hesabına turizm amaçlı kiraya verenler hakkında, her bir sözleşme için
yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
d) İzin belgesi olmayan konutların turizm amaçlı kiralanmasına aracılık
edenler hakkında, her bir sözleşme için yüz bin Türk lirası idari para cezası
uygulanır.
e) Bu fıkra kapsamına giren faaliyetlerin elektronik ticaretine ve
tanıtımına imkân sağlayan ve Bakanlık tarafından yapılan uyarıya rağmen yirmi
dört saat içinde içeriği çıkarmayan, 23/10/2014 tarihli ve 6563
sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan aracı
hizmet sağlayıcıları hakkında, her bir konut için yüz bin Türk lirası idari
para cezası uygulanır. İhlalin gerçekleştiği yayın, kısım, bölüm ile ilgili
olarak içeriğin çıkarılmasına ve/veya erişimin engellenmesine karar verilir
ve bu karar uygulanmak üzere Erişim Sağlayıcıları Birliğine gönderilir.
Ayrıca, bu karara uyulmaması halinde aracı hizmet sağlayıcılar hakkında her
bir konut için yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır. İçeriğin
çıkarılması ve/veya erişimin engellenmesi kararına karşı sulh ceza
hâkimliğine başvurulabilir. Sulh ceza hâkimliğince verilen karara karşı 4/12/2004 tarihli
ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre itiraz edilebilir.
f) (a) ve (b) bentleri hükümlerinin uygulanmasına rağmen, izin belgesi
bulunmaksızın turizm amaçlı kiralama faaliyetlerine devam edenler hakkında,
bir milyon Türk lirası idari para cezası uygulanır.
g) Her defasında yüz günden fazla süreli kira sözleşmesi yapmasına
rağmen, ilk sözleşme tarihinden itibaren bir yıl içerisinde aynı konutu dört
defadan fazla kiraya verenler hakkında, bir milyon Türk lirası idari para
cezası uygulanır.
(2) İzin belgesi sahiplerine uygulanacak idari yaptırımlar aşağıda
belirlenmiştir:
a) Bakanlıkça istenilen bilgi ve belgelerin otuz gün içerisinde
gönderilmemesi, eksik gönderilmesi, yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi
durumunda elli bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
b) Kiraya verenin miras dışında bir hukuki işlemle değişmesi ve bu
değişikliğin tapu siciline tescil tarihinden itibaren otuz gün içerisinde
bildirilmemesi durumunda elli bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
c) 11/7/2019 tarihli ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve
Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun kapsamında turizm payının ödenmesine ilişkin
belgenin Bakanlıkça belirlenen süre içerisinde ibraz edilmemesi veya
yapılacak denetimlerde bu belgenin sunulmaması halinde elli bin Türk lirası
idari para cezası uygulanır.
ç) Turizm amaçlı kiralama yapılan konutun konum, nitelik ve fiziksel
özelliklerine ilişkin yazı, reklam, afiş, broşür, sosyal medya, web sayfası
ve benzeri araçlarla kullanıcıya yanıltıcı şekilde tanıtılması veya taahhüt
edilen koşulların sağlanmaması veya turizm amaçlı kiralama yapılan konutun
sözleşmede belirtilen süreden daha kısa süreyle kullanıcıya tahsis edilmesi
hallerinde yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
d) Turizm amaçlı kiralama yapılan konutun, sözleşmeye uygun olarak
kullanıcıya teslim edilmemesi halinde yüz bin Türk lirası idari para cezası
uygulanır.
e) (d) bendinin uygulanmasını takiben verilen on beş günlük süre içinde
alınan ödemenin iadesinin yapılmaması durumunda iki yüz bin Türk lirası idari
para cezası uygulanır.
f) Bakanlıkça düzenlenen plaketin turizm amaçlı kiralama
yapılan konutların girişine asılmaması halinde yüz bin Türk lirası idari para
cezası uygulanır ve asılması için on beş gün süre tanınır.
g) (f) bendinin uygulanmasına rağmen plaketin on beş gün
içerisinde turizm amaçlı kiralama yapılan konutun girişine asılmaması
durumunda, beş yüz bin Türk lirası idari para cezası uygulanır.
ğ) Yapılan denetimde, konutun izin belgesi verilmesine esas nitelikleri
taşımadığının tespit edilmesi durumunda yüz bin Türk lirası idari para cezası
uygulanır ve aykırılıkların giderilmesi için on beş gün süre verilir.
(3) (e) bendi hariç olmak üzere birinci fıkrada belirtilen idari
yaptırımlar konutun bulunduğu mahallin en büyük mülki idare amiri, birinci
fıkranın (e) bendi ve ikinci fıkrada belirtilen idari yaptırımlar ise
Bakanlık tarafından tayin edilir ve uygulanır.
İzin belgesinin iptali
MADDE 5- (1) İzin belgesi, aşağıdaki durumlarda iptal edilir:
a) İzin belgesi sahibinin izin belgesinin iptalini talep etmesi.
b) Turizm amaçlı kiralama faaliyetine son verildiğinin tespit edilmesi.
c) 4 üncü maddenin ikinci fıkrasının (b) bendinin uygulanmasını takiben
verilecek otuz günlük sürede izin belgesinin devri için turizm amaçlı
kiralama yapılan konutun yeni kiraya vereni tarafından başvuru yapılmaması
veya izin belgesi sahibi değişikliğinin uygun görülmesine rağmen
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi.
ç) Turizm amaçlı kiralama yapılan konutun, kamu düzeni, kamu güvenliği ve
genel ahlaka aykırı olarak kullanıldığının yetkili kamu kurum ve kuruluşları
tarafından bildirilmesi.
d) 4 üncü maddenin ikinci fıkrasının (ğ) bendinin uygulanmasına rağmen
aykırılıkların giderilmediğinin tespit edilmesi.
(2) İzin belgesi iptal edilen konutların kullanıcılarının hakları
sözleşme süresi sonuna kadar devam eder.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Denetim ve düzenleme yetkisi
MADDE 6- (1) Bakanlık turizm amaçlı kiralamalarda denetim yapma yetkisini haiz
olup, gerek görülmesi durumunda, denetim yetkisini valilik vasıtasıyla da
kullanabilir.
(2) Bu Kanunun uygulanması sırasında doğacak tereddütleri ve uygulamaya
ilişkin aksaklıkları gidermeye, uygulama birliğini sağlayacak gerekli
düzenlemeleri yapmaya, bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Bakanlık yetkilidir.
Daha önce yapılan turizm amaçlı kiralamalar
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte turizm
amaçlı kiralama faaliyetinde bulunanlar tarafından, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir ay içinde izin belgesi almak üzere Bakanlığa
başvurulması zorunludur. Bu yükümlülüğe uymayanlar hakkında, 4 üncü madde
hükümleri uygulanır. İzin belgesi düzenlenmesi işlemleri, başvuru tarihinden
itibaren üç ay içinde sonuçlandırılır. Başvurusu kabul edilmeyenler
faaliyette bulunamaz, ancak bu konutların kullanıcılarının hakları sözleşme
süresi sonuna kadar devam eder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Düzenlemeler
MADDE 7- 14/9/1972 tarihli ve 1618 sayılı Seyahat Acentaları ve
Seyahat Acentaları Birliği Kanununun 34 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (A) bendinin üçüncü paragrafının (e) alt bendinde yer alan
“üyeleri ile 11/7/2019 tarihli ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve
Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun ile kurulan Türkiye Turizm Tanıtım ve
Geliştirme Ajansı Yönetim Kurulunun asıl ve yedek” ibaresi madde metninden
çıkarılmıştır.
MADDE 8- 19/6/1979 tarihli ve 2252 sayılı Kültür Bakanlığı Döner Sermaye
Kanununun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “üçyüz trilyon
lira” ibaresi “bir milyar beş yüz milyon Türk lirası” şeklinde, ikinci
cümlesinde yer alan “Bakanlar Kurulu” ibaresi “Cumhurbaşkanı” şeklinde ve “yediyüz trilyon
liraya” ibaresi “iki milyar Türk lirasına” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 9- 2252 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasına “ortaklık kurmak,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi
Teşvik Kanunu kapsamında Bakanlığın görev alanına giren atık su arıtma
tesisi, katı atık bertaraf tesisi gibi altyapı tesislerini yapmak veya
yaptırmak,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 10- 2252 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasına (e) bendinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki (f) bendi eklenmiş ve mevcut (f) bendi (g) bendi
olarak teselsül ettirilmiştir.
“f) Kart, belge ve plaket, kokart gelirleri ve benzeri her çeşit
gelirler ile atık su arıtma tesisi, katı atık bertaraf tesisi gibi altyapı
tesislerinde elde edilen her türlü ücret ve bu tesislerin işletme ve kira
gelirleri ile döner sermaye faaliyetleri kapsamında Bakanlığın görev alanına
giren tesislerden elde edilen ücret ve gelirler,”
MADDE 11- 2252 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının birinci
cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Döner Sermaye İşletmesi 2634 sayılı Kanun kapsamında Bakanlığın görev
alanına giren atık su arıtma tesisi, katı atık bertaraf tesisleri
işletebilir, işlettirebilir.”
MADDE 12- 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (m) bendinde yer alan “Bakanlık tarafından
turizm tesisi yapılmak amacıyla yatırımcılara tahsis edilen taşınmazların
üzerinde yer alan” ibaresi “Bakanlıktan turizm işletmesi veya turizm yatırımı
belgeli” şeklinde, “turizm tesisi için tahsis edilen” ibaresi “turizm tesisi
için belirlenen” şeklinde ve “ayrılan turizm tesis hizmet alanlarını” ibaresi
“ayrılan yerleri” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 13- 2634 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında yer
alan “bir yıl” ibareleri “altı ay” şeklinde değiştirilmiş ve yedinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu fıkra kapsamında işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen
işletmelere yetkili idarece yeniden işyeri açma ve çalışma ruhsatı
düzenlenmesi için tesisin belge alma koşullarını sağladığına dair Bakanlıktan
alınan uygun görüş yazısının yetkili idareye ibrazı zorunludur.”
MADDE 14- 2634 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin (A) fıkrasının (4) numaralı bendi
ile (M) fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde, aynı fıkranın ikinci
cümlesinde yer alan “ana tahsisten” ibaresi “tesisten” şeklinde ve son
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar Kanunu
gereğince tespit ve ilân edilen yerlerde, ilgili Bakanlıkça belirlenen ve
üzerinde turizm maksatlı konaklama tesisi bulunan veya konaklama tesisi
yapılması uygun görülen alanları, uzun devreli gelişme planları ve gelişme
planlarına uygun olarak, gelirleri Tarım ve Orman Bakanlığı döner sermayesine
ait olmak üzere yatırımcılara tahsis etmeye sadece Bakanlık yetkilidir. Bu
fıkrada belirtilen yerlerde sadece çadır ve karavan içeren kamp alanları
yapılması ve işletilmesi amacıyla ilgili mevzuatı uyarınca ilgili kurum
tarafından kiralama yapılabilir, bu şekilde kiralanan taşınmazların tahsis
amacı ve kullanım şekli değiştirilemez.”
“Personel lojman alanları; tahsise ilişkin diğer hususların sağlanması
şartı ile Bakanlık tarafından aynı bölgede adına turizm işletmesi belgesi
veya turizm yatırımı belgesi düzenlenen yatırımcılara, ilgili Bakanlıklardan
tahsisli tesisler için ana tahsisin süresiyle eş süreli olacak şekilde, diğer
tesisler için ise kırk dokuz yıla kadar süreyle ilanlı olarak sosyal ve
teknik altyapı hizmetlerine katılım payı alınması şartıyla tahsis
edilebilir.”
“Herhangi bir sebeple tahsisi sona eren personel lojman alanları
üzerindeki irtifak hakkı Bakanlığın talebi üzerine re’sen tapudan
terkin edilir.”
MADDE 15- 2634 sayılı Kanunun ek 5 inci maddesinin birinci fıkrasının birinci
cümlesinde yer alan “fıkrası uyarınca” ibaresinden sonra gelmek üzere “turizm
maksatlı izin verilen alanlarda” ibaresi eklenmiş, “olanlar ile kültür ve
turizm koruma ve gelişim bölgeleri ile turizm merkezleri içinde ve bu bölge
ile merkezlerin dışında olmakla birlikte denize kıyısı olan ilçelerde,
içerisinde” ibaresi “olan yerler ile” şeklinde, “konaklama tesisi bulunan”
ibaresi “konaklama tesisi içeren” şeklinde değiştirilmiş, cümleye “ait olmak
üzere” ibaresinden sonra gelmek üzere “sadece” ibaresi eklenmiş, fıkraya
birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş ve fıkranın
son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
“Orman sayılan alanlarda sadece çadır ve karavan içeren kamp alanları
yapılması ve işletilmesi amacıyla ilgili mevzuatı uyarınca Orman Genel
Müdürlüğü tarafından kiralama yapılabilir, bu şekilde kiralanan taşınmazların
tahsis amacı ve kullanım şekli değiştirilemez.”
MADDE 16- 2634 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 18- Bu Kanunun geçici 12 nci maddesinin birinci
fıkrası kapsamındaki başvurular için 30/4/2024 tarihine kadar ek
süre verilmiştir. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce 8 inci maddenin
(A) fıkrasının (4) numaralı bendi ve ek 5 inci madde kapsamında düzenlenen
sözleşmeler de aynı tarihe kadar Bakanlığa başvurulması halinde, geçici 12 nci maddede
belirlenen koşullarla, bu Kanunun 8 inci maddesine uyarlanır. Bu şekilde
uyarlanan sözleşmeler kapsamında tespit edilen yeni bedeller ilgili idareler
tarafından tahsil edilmeye devam edilir.
8 inci maddenin (A) fıkrasının (4) numaralı bendi kapsamında bulunan
yerlerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Tarım ve Orman
Bakanlığınca, üzerinde konaklama tesisi yapılması amacıyla ihalesi yapılmış
veya sözleşmeye bağlanmış yerler hakkında, sözleşme süresi boyunca ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır. Bu kapsamda verilen izinler ve yapılan
kiralamalar uyarınca Tarım ve Orman Bakanlığı döner sermayesine gelir
kaydedilen bedellerin tahsiline döner sermaye tarafından devam edilir.
Gelirleri Tarım ve Orman Bakanlığı döner sermayesine kaydedilen bu yerlerin
sözleşme süresi sonunda Bakanlıkça yeniden tahsis edilmesi durumunda da
bedeller Tarım ve Orman Bakanlığı döner sermayesi tarafından tahsil edilir.”
MADDE 17- 2634 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 19- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce işyeri açma
ve çalışma ruhsatı düzenlenmiş olan ve turizm işletmesi belgesi bulunmayan
ancak, ruhsat tarihinden itibaren henüz bir yıllık turizm işletmesi belgesi
alınması süresi dolmamış olan konaklama işletmelerinin, bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren üç ay içerisinde Bakanlığa başvurmaları, altı ay
içerisinde de turizm işletmesi belgesi alması zorunludur. Üç ay
içerisinde başvuruda bulunmayan veya altı ay içinde turizm işletmesi belgesi
alamayan konaklama işletmeleri faaliyette bulunamaz. Bu işletmelerin işyeri
açma ve çalışma ruhsatı Bakanlıkça yapılan bildirim üzerine yetkili idare
tarafından bir ay içinde iptal edilir ve faaliyetlerine son verilir.”
MADDE 18- 14/6/1989 tarihli ve 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına
Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanunun 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun kapsamında işyeri açma ve çalışma ruhsatı alma
yükümlülüğü getirilenler hariç olmak üzere, turizm amaçlı kiralama izin
belgesi verilen konutlara,”
MADDE 19- 18/5/2004 tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği
ile Odalar ve Borsalar Kanununun 78 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde yer alan “Genel Kurul kararıyla,” ibaresi madde metninden
çıkarılmış, bentte yer alan “yüzde bir” ibaresi “yüzde üç” şeklinde
değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Türkiye Odalar, Borsalar ve Birlik Personeli Sigorta ve Emekli Sandığı
Vakfına ayrılacak payı yüzde altı oranına kadar artırmaya Birlik Genel Kurulu
yetkilidir.”
MADDE 20- 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 98- Kurumca bu Kanun ve ilgili mevzuat uyarınca 2023 yılı
Ekim ödeme döneminde gelir veya aylık ödemesi yapılanlara dosya bazında 5.000
TL tutarında bir defaya mahsus olmak üzere ödeme yapılır.
Birinci fıkrada belirtilen ödemenin yapılmasında;
a) İş kazaları ve meslek hastalıkları sigortasından sürekli iş göremezlik
geliri almakta olanlara, gelir bağlanmasına esas olan sürekli iş göremezlik
derecesi oranı,
b) Hak sahiplerinin hisseleri oranı,
c) İş kazası veya meslek hastalığı sonucu meslekte kazanma gücünü %50
oranının altında kaybetmesi nedeniyle sürekli iş göremezlik geliri bağlanmış
iken ölenlerden, ölümü iş kazası veya meslek hastalığına bağlı olmayanların
hak sahiplerine, sigortalıya gelir bağlanmasına esas olan sürekli iş
göremezlik derecesi üzerinden hak sahiplerinin hisseleri oranı,
ç) Yabancı ülkelerle akdedilen sosyal güvenlik sözleşmeleri uyarınca
kısmi gelir veya aylık alanlara, ülkemiz mevzuatına tabi olarak geçen prim
ödeme gün sayılarının, sosyal güvenlik sözleşmesine göre nazara alınan toplam
prim ödeme gün sayısına olan oranı,
esas alınır.
Birden fazla dosyadan gelir ve aylık alanlara en fazla ödemeye imkân
veren bir dosya üzerinden ödeme yapılır.
Gelir veya aylık almakta iken 2023 yılı Ekim ayı içinde bu Kanun veya 506
sayılı Kanunun geçici 20 nci maddesi kapsamında sigortalı olarak
çalışanlar ve bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi
kapsamına girecek şekilde faaliyette bulunanlar ile sigortalı olup
olmadıklarına bakılmaksızın 5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında sayılan işyerlerinde aylıkları kesilmeksizin çalışanlara bu madde
uyarınca ödeme yapılmaz. Ancak, ölüm geliri ve aylığı almakta olanlar
hakkında bu fıkra hükümleri uygulanmaz.
Bu madde kapsamında yapılan ödemelerden kesinti yapılamaz ve bu ödemeler
haczedilemez.
Yersiz yapıldığı anlaşılan ödemeler, ilgilinin varsa almakta olduğu gelir
veya aylıklarından %25 oranında kesilmek suretiyle, yoksa genel hükümlere
göre geri alınır.
Bu madde kapsamında yapılacak ödemeleri karşılamak amacıyla gerekli olan
tutar, yazılı talebe istinaden ayrıca fatura aranmaksızın Hazine tarafından
Kuruma ödenir. Yapılacak ödemeler kapsamında ortaya çıkan ödenek ihtiyacını
karşılamak amacıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinin ilgili tertibine
2023 yılında ödenek eklemeye Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile ödeme tarihini
belirlemeye Kurum yetkilidir.”
MADDE 21- 23/5/2019 tarihli ve 7174 sayılı Kapadokya Alanı Hakkında
Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bentler
eklenmiştir.
“ç) Genel bütçeden yapılacak hazine yardımları
d) İdareye kiralanan taşınmazlar ile İdarenin mülkiyetindeki
taşınmazların kiralanmasından, işletilmesinden ve işlettirilmesinden elde
edilen gelirler
e) Marka ve patent gelirleri
f) Kapadokya Alanında İdareye yapılacak başvurular ve İdarece sunulacak
hizmetler karşılığı alınacak ücretler
g) Kapadokya Alanındaki işletme ve faaliyet gelirleri
ğ) Her türlü tanıtım, basım ve yayın gelirleri, fikrî mülkiyet
haklarından kaynaklı gelirler
h) Yurt içinden ve yurt dışından sağlanacak yardım, bağışlar ile sponsorluk gelirleri
ı) İdare gelirlerinin değerlendirilmesinden elde edilen gelirler
i) Diğer gelirler”
MADDE 22- 7174 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Bu Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (d), (e),
(g) ve (ğ) bentleri hariç İdarenin bu Kanunda ve ilgili mevzuatında sayılan
görevleriyle ilgili faaliyetlerinden elde ettiği gelirleri dolayısıyla
iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz.”
MADDE 23- 7174 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “elli
bin Türk lirasından iki yüz bin Türk lirasına kadar idari para cezası”
ibaresi “aşağıda belirtilen idari para cezaları” şeklinde değiştirilmiş,
fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiş, ikinci fıkrasında yer alan “ve” ibaresi
“veya” şeklinde, “beş yüz Türk lirasından beş bin Türk lirasına kadar idari
para cezası” ibaresi “aşağıda belirtilen idari para cezaları” şeklinde
değiştirilmiş, fıkraya aşağıdaki bentler, dördüncü fıkrasına “9/8/1983 tarihli
ve 2872 sayılı Çevre Kanunu,” ibaresinden sonra gelmek üzere “4/6/1985
tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanunu,” ibaresi ve maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“a) Fiziki ve inşai uygulamalarda yapısal uygulamalar yönünden;
1) Kapadokya Alanında izinsiz yeni yapı yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz dört bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki
bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
2) İzinsiz kaya oyma mekan yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda altı yüz sekiz bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz
bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
b) Mevcut yapılarda izinsiz ruhsata tabi uygulamalar yönünden; yapıda
kütle, gabari özelliklerini değiştiren kat ilavesi, kat yüksekliği
değişikliği, mekan ilavesi, teras kapatılması uygulamalarının
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz
dört bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz
sekiz bin Türk lirası,
c) Strüktürel özelliklerini değiştiren taşıyıcı öğelerin eklenip
kaldırılması, çatı biçimi ve taşıyıcı sistemin değişikliği uygulamalarının
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz
dört bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz
sekiz bin Türk lirası,
ç) Planda mimari elemanların biçim, boyut ve malzeme özelliklerinde duvar
ekleme, duvar çıkarma, plan şemasının değişimi, döşeme ve tavan
malzemelerinin değişimi, mevcut kaya oyma mekanlarda her türlü
fiziki ve inşai uygulamalar yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun
kapsamı dışında kalan alanlarda iki yüz yirmi sekiz bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında dört yüz elli
altı bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
d) Dış cephe malzeme özelliklerinde, kapı ve pencerede boyut ve/veya
malzeme değişikliği, dış cephe kaplaması değişimi, sıva raspası, yeni sıva,
sıva niteliği değiştirilmesi uygulamaları yapılması durumunda; 2863 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda üç yüz dört bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki
bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
e) Yapı sahibinin komisyon kararında belirtilen süre içerisinde yapısını
ruhsata uygun hale getirmemesi durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında
kalan alanlarda üç yüz seksen bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki
sit alanları ve koruma alanlarında beş yüz otuz iki bin Türk lirası, tescilli
parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
f) Peri bacalarına ve doğal peyzaj değeri olan jeolojik ve jeomorfolojik
oluşumlara yapısal ve fiziksel nitelikte izinsiz müdahaleler yapılması
durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda altı yüz sekiz
bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz
sekiz bin Türk lirası,
g) Doğal dokuyu bozacak şekilde 2872 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin
birinci fıkrasının (1) bendi kapsamı dışında kalan alanlardan izinsiz taş,
toprak, kum alınması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit
alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası, tescilli
parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
ğ) İzinsiz dolgu, kazı, arazi tesviyesi uygulamaları yapılması durumunda;
2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda dört yüz elli altı bin Türk
lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında
altı yüz sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde altı yüz sekiz bin Türk
lirası,
h) İzinsiz çevre ve peyzaj düzenlemeleri kapsamında kent mobilyaları,
heykel, ikon, maket konulması, bitkilendirme, döşeme yapılması, bahçe
duvarı veya çit yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit
alanları ve koruma alanlarında yüz seksen üç bin Türk lirası, tescilli parsellerde
iki yüz on üç bin Türk lirası,
ı) Yapının izinsiz yıkılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında
kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki
sit alanları ve koruma alanlarında altı yüz sekiz bin Türk lirası, tescilli
parsellerde altı yüz sekiz bin Türk lirası,
i) Tarım ve ormancılık faaliyetleri yönünden; 1. ve 2. derece arkeolojik
ve doğal sit alanlarında izinsiz yeni tarımsal alanların açılması durumunda
üç yüz dört bin Türk lirası; 1. ve 2. derece arkeolojik sit alanlarında ve
höyük ve tümülüslerde izinsiz ağaç dikilmesi durumunda üç yüz dört
bin Türk lirası,
j) Altyapı uygulamaları yönünden; her türlü altyapı uygulamalarının
izinsiz yapılması durumunda elektronik haberleşme altyapıları
bakımından 5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme
Kanunu hükümleri saklı olmak üzere; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda yüz elli iki bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit
alanları ve koruma alanlarında iki yüz yirmi sekiz bin Türk lirası, tescilli
parsellerde üç yüz dört bin Türk lirası; su kuyusu, foseptik, su deposu,
LPG deposu, enerji sistemleri uygulamalarının izinsiz yapılması durumunda;
2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin Türk
lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında iki
yüz yirmi sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde üç yüz dört bin Türk
lirası,
k) Kamusal alanların plan koşulları ve amacı dışında kullanılması
durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda yüz elli iki bin
Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında iki yüz yirmi sekiz bin Türk lirası, tescilli parsellerde üç yüz
dört bin Türk lirası,
idari para cezası verilir.”
“a) Fiziki ve inşai uygulamalar yönünden; mevcut yapılarda
ruhsata tabi olmayan basit onarım kapsamında ahşap, madeni, pişmiş toprak,
taş gibi çürüyen ya da bozularak eksilen mimari öğelerinin, özgün biçimlerine
uygun olmayan malzeme ile değiştirilmesi, bozulan iç ve dış sıvaların,
kaplamaların, renk ve malzeme uyumu sağlanmaksızın, özgün biçimlerine uygun
olmadan yenilenmesi durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan
alanlarda bin altı yüz Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit
alanları ve koruma alanlarında on bir bin Türk lirası, tescilli parsellerde
on altı bin Türk lirası,
b) Mevcut yapılarda ruhsata tabi uygulamalar yönünden; yapının kütle,
gabari ve strüktürel özelliklerini değiştiren kat ilavesi, mekan ilavesi,
teras kapatılması, taşıyıcı öğelerin eklenip kaldırılması, çatı biçimi ve
taşıyıcı sisteminin değişikliği ile mevcut kaya oyma mekanlarda her türlü
fiziki ve inşai uygulamalar veya planda mimari elemanların biçim,
boyut ve malzeme özelliklerindeki yapılan uygulamalar ile dış cephe malzeme
özelliklerini değiştiren duvar ekleme, duvar çıkarma, duvar malzeme
değişikliği, plan şemasının değişimi, döşeme ve tavan malzemelerinin
değişimi, kapı ve pencerede boyut ve/veya malzeme değişikliği, dış cephe
kaplaması değişimi, sıva raspası, yeni sıva, sıva niteliği değiştirilmesi
uygulamaları yapılması durumunda on altı bin Türk lirası,
c) Dış cephede tabela, klima motoru, tente, sundurma, reklam, ilan ve
tanıtıma yönelik uygulamalar ve görüntü kirliliğine yol açan uygulamalar
yapılması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda bin
altı yüz Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında on bir bin Türk lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası,
ç) Bina içinde veya dışında izinsiz tesisat uygulamaları yapılması
durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda bin altı yüz
Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında bin altı yüz Türk lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası,
d) Doğal dokuyu bozmayacak şekilde; müştemilat, kömürlük, kümes, garaj,
depo, konteyner, vinç, karavan, çadır, bahçe duvarı veya çit yapılması,
izinsiz bağımsız birim uygulamaları yapılması durumunda on altı bin Türk
lirası,
e) Doğal dokuyu bozmayacak şekilde; 2872 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin
birinci fıkrasının (1) bendi kapsamı dışında kalan alanlardan taş, toprak,
kum alınması durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda on
bir bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma
alanlarında on altı bin Türk lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk
lirası,
f) İzinsiz kadastral uygulamalar yapılması durumunda on altı
bin Türk lirası,
g) Diğer izinsiz uygulamalar yönünden; film, dizi, belgesel, aktüel,
reklam, drone çekimleri, haber reklamları, fotoğraf, video
çekimleri ve gelir karşılığı yapılan izinsiz çekimler veya izinsiz materyal
ile yapılan çekimlerde on altı bin Türk lirası; izinsiz etkinlik, festival,
organizasyon faaliyetleri yapılması durumunda on altı bin Türk lirası;
kamusal alanda izinsiz tabela, levhalar, çeşitli tür ve büyüklükte reklamlar,
ilanlar ve görüntü kirliliğine sebep olan uygulamalar yapılması durumunda;
2863 sayılı Kanun kapsamı dışında kalan alanlarda beş bin Türk lirası, 2863
sayılı Kanun kapsamındaki sit alanları ve koruma alanlarında on altı bin Türk
lirası, tescilli parsellerde on altı bin Türk lirası,
ğ) Yapının yapı kullanma belgesi ve işletme ruhsat ve izninde belirtilen
fonksiyona aykırı kullanımı durumunda; 2863 sayılı Kanun kapsamı dışında
kalan alanlarda yedi bin Türk lirası, 2863 sayılı Kanun kapsamındaki sit
alanları ve koruma alanlarında on altı bin Türk lirası, tescilli parsellerde
on altı bin Türk lirası,
idari para cezası verilir.”
“(6) Birinci, ikinci ve dördüncü fıkralar uyarınca idari para cezalarının
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar İdarece çıkarılan yönetmelik ile
belirlenir.
(7) Komisyon, bu madde uyarınca aykırılık bulunduğu kararını vermesi
halinde idari para cezası uygulanacak hükümleri belirler. İdare, bu madde
çerçevesinde, Kapadokya Alanı içinde yasaklanan fiillerin ve bunlara
verilecek idari para cezalarının tespitini yapmak ve uygulanmasına yönelik iş
ve işlemleri yürütmekte yetkilidir.
(8) Başkan, turizm amaçlı sportif faaliyetlere aykırılık durumunda, 2634
sayılı Kanunun 33 üncü maddesinde belirlenen tutar kadar idari para cezası
vermeye yetkilidir.”
MADDE 24- 7174 sayılı Kanunun 9 uncu maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(7) İdare, Kapadokya Alanındaki korunması gerekli taşınmaz kültür ve
tabiat varlıkları ile sit alanlarının tespitini yapar.
(8) İdare, Kapadokya Alanında ihtiyaç duyulması halinde kamulaştırma
işlemlerini yapmakta yetkilidir.”
MADDE 25- 11/7/2019 tarihli ve 7183 sayılı Türkiye Turizm Tanıtım ve
Geliştirme Ajansı Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının ikinci
cümlesinde yer alan “ilgili mevzuatı uyarınca kendi aralarında yapacakları”
ibaresi “temsilini sağlamak üzere ülke çapında yapılacak” şeklinde
değiştirilmiş, fıkranın son cümlesi yürürlükten kaldırılmış, fıkraya
aşağıdaki cümleler eklenmiş, maddeye üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere
aşağıdaki dördüncü ve beşinci fıkralar eklenmiş, mevcut dördüncü fıkra
altıncı fıkra olarak teselsül ettirilmiş, maddeye altıncı fıkra olarak
teselsül ettirilen mevcut dördüncü fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
yedinci ve sekizinci fıkralar eklenmiş, mevcut beşinci fıkrasının ikinci
cümlesine “Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Başkanı” ibaresinden önce
gelmek üzere “Bakan,” ibaresi eklenmiş, aynı fıkrada yer alan “doğal” ibaresi
madde metninden çıkarılmış, mevcut beşinci fıkra dokuzuncu fıkra olarak
teselsül ettirilmiş, mevcut altıncı fıkra onuncu fıkra olarak teselsül
ettirilip aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, mevcut yedinci fıkra onbirinci fıkra
olarak teselsül ettirilmiş ve maddeye onbirinci fıkra olarak
teselsül ettirilen mevcut yedinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkralar eklenmiştir.
“Seçimlerin yapılmasına ilişkin iş ve işlemler Ajans tarafından
yürütülür. Buna ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
“(4) Yönetim Kurulu, Bakanlıkça belirlenen turizm strateji ve
politikaları doğrultusunda aşağıdaki görevleri yerine getirir:
a) Kanunun 4 üncü maddesinde sayılan Ajansın faaliyet alanları kapsamında
tüm iş ve işlemlere yönelik kararlar almak.
b) Ajansın tüm gelir ve giderlerini gayrisafi olarak bütçede göstererek
bütçeyi yıllık olarak, plan ve programlarının gerekleri ile fayda ve maliyet
unsurlarını göz önünde tutarak verimlilik, tutumluluk ilkelerine ve hesap
dönemine göre onaylamak.
c) Ajansın yıllık programına, yıllara sari harcama yapılacak
proje ve diğer işlemler ile yapılacak mal ve hizmet alımlarında teminat
alınıp alınmayacağına karar vermek, zorunlu durumlarda yüzde elliye kadar ön
ödeme yapılmasına ilişkin proje ve işlemleri karara bağlamak, Ajans bütçesini
Bakan onayına sunmak.
ç) Ajansın sorumlu olduğu hizmetlerin yürütülmesi ve bu hizmetlerle
ilgili görevleri yerine getirmek üzere hizmet birimlerinin oluşturulmasında
etkili bir idare, iş bölümü ve koordinasyonun sağlanması amacıyla Genel
Müdüre bağlı Genel Müdür Yardımcılığı ile hizmetlerin gereklerine uygun diğer
Genel Müdür Yardımcılıkları ve alt hizmet ve destek birimlerine ilişkin
teşkilat yapısının kurulmasına, birleştirilmesine veya kaldırılmasına karar
vermek.
d) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olup, Ajansın faaliyet konularına
ilişkin alanlarda görev yapmış, bu konularda bilgi sahibi olan ve üst düzey
yöneticilik tecrübesi olup, en az on yıl tecrübe sahibi olan, kırk yaşını
doldurmuş, yükseköğrenim mezunu, kamu haklarından yasaklı olmayan ve Ajans
tarafından yürütülecek işlere ilişkin aranan diğer şartları taşıyanlar
arasından Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcılarını seçmek, atamak ve
personel istihdamına ilişkin hususlar ile personelde aranacak şartlara ilişkin
karar almak.
e) Genel Müdürün görev ve yetkileri ile harcama limitlerini belirlemek.
f) Ajansın faaliyetlerine ilişkin olarak hazırlanan altı aylık ara rapor
ile yıllık faaliyet raporunu onaylamak ve bir örneğini Bakanlığa göndermek.
(5) Yönetim Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine, en az üç ayda bir kez olmak
üzere ve en az on bir üyenin katılımıyla toplanır ve kararlarını katılanların
salt çoğunluğuyla alır. Yönetim Kurulu, Bakan Yardımcısının başkanlığında
toplanır. Bakan Yardımcısının katılamadığı toplantılara Tanıtma Genel Müdürü
başkanlık eder. Toplantı gündemi, yeri ve zamanı Başkan tarafından belirlenir
ve toplantı tarihinden en az on beş gün öncesinde tüm üyelere bildirilir. En
az beş üyenin teklifi ile toplantıya gündem maddesi ilave edilebilir.
Oylamalarda çekimser kalınamaz. Oyların eşitliği halinde Başkanın bulunduğu
taraf üstün sayılır. Muhalif kalan üye, karşı oy gerekçesini kararın altına
yazarak imzalamak zorundadır.”
“(7) İcra Kurulu aşağıda belirtilen iş ve işlemleri yürütmekle
görevlidir:
a) Yönetim Kurulunca alınan kararların uygulanmasına yönelik tüm iş ve
işlemleri yürütmek.
b) Ajans faaliyetlerine ilişkin olarak Bakanlık ile Ajans arasında
gerekli koordinasyonu sağlamak.
c) Ajansın bütçesi ile yıllık programını hazırlamak, yıllara sari harcama
yapılacak proje ve diğer işlemleri belirlemek, bunları Yönetim Kurulunun
onayına sunmak ve gerçekleşmelerini takip etmek.
ç) Ajansın denetimini Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrası
uyarınca bağımsız denetim kuruluşuna yaptırmak.
(8) İcra Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine, en az üç üyenin katılımıyla
toplanır ve kararlarını katılanların salt çoğunluğu ile alır. İcra Kurulu,
Bakan Yardımcısının başkanlığında toplanır. Bakan Yardımcısının katılamadığı
toplantılara Tanıtma Genel Müdürü başkanlık eder. Toplantı gündemi, yeri ve
zamanı Bakan Yardımcısı tarafından belirlenir ve toplantı tarihinden en az
beş gün öncesinde tüm üyelere bildirilir. En az iki üyenin teklifi ile
toplantıya gündem maddesi ilave edilebilir. Oylamalarda çekimser kalınamaz.
Oyların eşitliği halinde Başkanın bulunduğu taraf üstün sayılır. Muhalif
kalan üye, karşı oy gerekçesini kararın altına yazarak imzalamak zorundadır.”
“(10) Danışma Kurulunun Başkanı Bakandır. Danışma Kurulu, yılda en az
dört kez olmak üzere gerekli görülen hallerde Kurul Başkanının çağrısı ile
toplanır. Toplantı gündemi, yeri ve zamanı Kurul Başkanı tarafından
belirlenir ve toplantı tarihinden en az on gün öncesinde tüm üyelere
bildirilir. En az iki üyenin teklifi ile toplantıya gündem maddesi ilave
edilebilir. Danışma Kurulunca bilgi, tecrübe ve uzmanlığından
yararlanılabileceği düşünülen kişi veya kurum ve kuruluşların temsilcileri
toplantıya çağırılabilir veya görüşleri alınabilir. Bu şekilde toplantıya
davet edilen temsilciler tavsiye kararlarına imza atamazlar. Danışma Kurulu,
en az beş üyenin katılımı ile toplanır ve tavsiye kararlarını çoğunlukla
alır. Kararlar gerekçeli olarak yazılır. Danışma Kurulu, kendisine verilen
görevleri kendi sorumluluğu altında tarafsız ve bağımsız olarak yerine
getirir. Ajansın faaliyetleri kapsamında Danışma Kuruluna veya
üyelerine icrai veya idari nitelikte bir görev verilemez. Ajansın
diğer organlarına verilen görev ve yetkiler, herhangi bir kapsam veya surette
Danışma Kuruluna devredilemez. Danışma Kurulu üyeliği ile Yönetim Kurulu ve
İcra Kurulu üyeliği birleşemez.”
“(12) Yönetim Kurulu, İcra Kurulu ve Danışma Kurulu üyelerinin bu Kanunda
tanımlanan görev ve yetkiler çerçevesinde alacakları kararları; eşitlik,
şeffaflık ve hesap verilebilirlik ilkeleri ile maliyet-fayda unsurları ve
etik kurallara uygun olarak alması esastır.
(13) Yönetim Kurulu tarafından yetkileri kullanmak üzere bir Genel Müdür
ve dört Genel Müdür Yardımcısı istihdam edilir.
(14) Genel Müdürün görevleri şunlardır:
a) Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu tarafından alınan kararların
uygulanmasını sağlamak üzere gerekli iş ve işlemleri yapmak, takip etmek ve
İcra Kuruluna rapor sunmak.
b) Hizmet birimleri ve Ajans faaliyetlerine ilişkin olarak ilgili kurum
ve kuruluşlar ile koordinasyonu sağlamak.
c) Ajansın, turizm sektörü başta olmak üzere reklam, tanıtım ve halkla
ilişkilerle ilgili sivil toplum kuruluşları ile ilişkilerini yönetmek.
ç) Ajansın yürüttüğü tanıtım faaliyetlerinin etkinliğini ölçmek,
planlanan tanıtım ve pazarlama faaliyetlerine yön vermek amacıyla Bakanlıkla
iş birliği halinde ilgili kurum ve kuruluşlardan gerekli verileri sağlamak,
bu verileri raporlamak ve başta Bakanlık olmak üzere ilgili kurum ve
kuruluşlara iletmek.
d) Ajansın idari iş ve işlemlerini yürütmek.
e) Yönetim Kurulu tarafından kendisine verilen yetkiler çerçevesinde
diğer iş ve işlemleri yürütmek.
(15) Yönetim Kurulu kararı ile Genel Müdür Yardımcısı altında gerekli
görülen unvanlarda personel istihdam edilebilir.”
MADDE 26- 7183 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinde yer alan “yapabilir, destek ve kaynak sağlayabilir.” ibaresi
“yapabilir.” şeklinde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“e) Yönetim Kurulu; eşitlik ve rekabet ilkeleri, işletmelerin taşıdığı
turizm potansiyeli ile ülke imajı ve tanıtımına sağlayacağı katkıyı etkinlik
ve verimlilik bakımından dikkate alıp, ortak projeler gerçekleştirerek destek
sağlayabilir.”
MADDE 27- 7183 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a)
bendinde yer alan “ile konaklama tesislerinden” ibaresi “, konaklama
tesisleri ile turizm amaçlı kiralama izin belgesi düzenlenen yerlerden”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 28- 7183 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasına
ikinci cümlesinde yer alan “Sayıştay,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“bağımsız denetim raporunu, Ajansın mali rapor ve tablolarının güvenilirliği
ve doğruluğu bakımından ve Ajansın kontrol sistemleri, yöntem ve süreçleri
ile birlikte inceleyip” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 29- 7183 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
yeniden düzenlenmiş ve dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Ajansın bu Kanunda belirtilen görevlerine ilişkin mal ve hizmet
alımları 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi
değildir. Bu istisna, ceza ve ihalelere katılmaktan yasaklama hükümleri ile
Ajansın bu Kanunda belirtilen faaliyetleri içinde olmayan, idari ihtiyaçları
ile ilgili mal ve hizmet alımlarını kapsamaz. Ajansın bu fıkra kapsamında
gerçekleştireceği mal ve hizmet alımları; saydamlık, rekabet, eşit muamele,
güvenirlilik, gizlilik, fırsat eşitliği, kamuoyu denetimi, ihtiyaçların uygun
şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerine
uyularak gerçekleştirilir. Bu fıkraya ilişkin usul ve esaslar Hazine ve
Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlık tarafından çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.”
“(4) Ajansta, kamu kurum ve kuruluşlarına personel istihdam edilmesine
dair mevzuat hükümlerine tabi olunmaksızın bu maddede belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa
tabi personel istihdam edilir. Çalıştırılacak personel sayısı 200 kişidir,
Cumhurbaşkanı bu sayıyı dört katına kadar arttırmaya yetkilidir. Ajansta
istihdam edilecek personele ödenecek ücret ve varsa diğer mali hakları; görev
yapılan unvan, eğitim, tecrübe, dil bilgisi, alanında uzmanlığı esas alınarak
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Ajansın yıllık personel giderleri
toplamı, gerçekleşen en son yıl bütçe gelirlerinin yüzde onunu aşamaz. Genel
Müdür ve Genel Müdür Yardımcılığına yapılacak atamalar haricinde Ajansta boş
bulunan pozisyonlara atanabilmek için Ajans tarafından yapılacak ya da
yükseköğretim kurumlarına yaptırılacak yazılı ve/veya sözlü sınavda başarılı
olmak şarttır. Sınav, Ajansın görev alanına ilişkin konular ile alım
yapılacak pozisyonun gerektirdiği niteliklere ilişkin olarak belirlenen
konulardan yapılır. Personelin işe alınmaları, sınavları, görev, yetki ve
yükümlülükleri ile istihdamlarına dair diğer hususlar Bakanlık tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 30- 7183 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Seçilmiş olan üyelerin görevlerinin devamı
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce, Ajansın
Yönetim Kurulunda görev alması amacıyla seyahat acentası işletme
belgesi sahiplerinin kendi aralarından ilgili mevzuatı uyarınca seçimle
belirledikleri üyenin görevi, bu maddeyi ihdas eden Kanunla 3 üncü maddenin
üçüncü fıkrası uyarınca seçim yapılıncaya kadar devam eder.”
MADDE 31- 22/4/2022 tarihli ve 7405 sayılı Spor Kulüpleri ve Spor
Federasyonları Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 4- (1) Spor kulüpleri ve üst kuruluşlar, 26/10/2024 tarihine
kadar tüzükleri ile idari ve mali yapılarını bu Kanun hükümlerine uygun hale
getirmekle yükümlüdür. Belirtilen süre içerisinde tüzükleri ile idari ve mali
yapılarını Kanuna uygun hale getirmeyen spor kulüpleri ve üst kuruluşların
Bakanlık nezdindeki tescilleri iptal edilir.
(2) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan ve spor alanında
faaliyet gösteren anonim şirketler, 26/10/2024 tarihine kadar bu
Kanunda öngörülen yükümlülükleri yerine getirerek spor anonim şirketi haline
gelmekle yükümlüdür. Belirtilen süre içerisinde yükümlülüklerini yerine
getirmeyen anonim şirketler spor faaliyetlerine katılamaz.
(3) Kamu kurum ve kuruluşları bünyesinde kurulan ve spor faaliyetinde
bulunan ancak tüzel kişiliği bulunmayan müessese kulüpleri, 26/10/2024 tarihine
kadar bu Kanunda öngörülen şartları yerine getirerek tescillerini yaptırır.
Belirtilen süre içerisinde uygunluğunu sağlayamayanların Bakanlık nezdindeki tescilleri
iptal edilir.”
MADDE 32- 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri
Kanununun 16 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Müsabaka, yarışma ve gösteri hasılat payı
MADDE 16- Gençlik ve Spor Bakanlığı veya spor federasyonları tarafından
düzenlenen ya da izin verilen her türlü spor müsabaka ve yarışmaları ile
gösterilerinde, spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından her türlü
bilet satışından elde edilen net hasılatın yüzde yedisi müsabaka,
yarışma ve gösteri hasılat payı olarak gençlik ve spor il müdürlüklerinin
hesabına yatırılır.
Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından gençlik ve spor il
müdürlüklerinin hesabına yatırılan müsabaka, yarışma ve gösteri hasılat payı
tutarları, ek 14 üncü maddeye göre ilgili yıl genel bütçesinin (B) işaretli
cetveline özel gelir kaydedilmek üzere Gençlik ve Spor Bakanlığı merkez
muhasebe birimi nezdindeki özel hesaba aktarılır. Özel gelir
kaydedilen bu tutarlar, amatör spor faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla
kullanılır ve bu maksatla gençlik ve spor il müdürlükleri hesabına
aktarılabilir.
Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından elde edilen net hasılatın hesabında,
her türlü bilet satışının toplamını ifade eden brüt hasılattan;
a) İlgili spor federasyonlarınca belirlenen usul ve esaslar dahilinde tespit
edilen hakem, temsilci ve gözlemci ücretleri,
b) Kapı, gişe, kontrol ve özel güvenlik görevlilerine ödenecek günlük
ücretler,
c) Bilet baskı ve elektronik bilet giderleri,
düşülür. Düşülen bu giderler sonrasında elde edilen tutar net hasılat olarak
tespit edilir. Net hasılat tutarına ilişkin ihtiyaç duyulan bilgi
ve belgeler, ilgili müsabaka, yarışma ve gösteri tarihinden itibaren bir
hafta içinde ilgili spor kulübü veya spor anonim şirketi tarafından gençlik
ve spor il müdürlüğüne verilir. Net hasılat tutarına ilişkin ihtiyaç duyulan
bilgi ve belgelerin talep edilmesi halinde, Türkiye Futbol Federasyonu dahil ilgili
spor federasyonları ile spor federasyonlarınca bilet organizasyonu ile
biletlerin basım, satış ve dağıtımına ilişkin olarak yetkilendirilen kurum ve
kuruluşlar tarafından Gençlik ve Spor Bakanlığına verilmesi zorunludur.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Gençlik ve Spor
Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
Yürürlük
MADDE 33- (1) Bu Kanunun;
a) 1 ilâ 6 ncı maddeleri ve 18 inci, 27 nci ve geçici
1 inci maddeleri 1/1/2024 tarihinde,
b) 31 inci ve 32 nci maddeleri 26/10/2023 tarihinden
itibaren uygulanmak üzere yayımı tarihinde,
c) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34- (1) Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
1/11/2023
|