Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL
KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 483)’NDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO: 566)
MADDE 1- 30/9/2017 tarihli ve 30196 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 483)’nin 4 üncü maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin dördüncü fıkrası yürürlükten
kaldırılmış ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) YN ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali
bilgiler, güvenli servis sağlayıcısı (ÖKC TSM Merkezleri) üzerinden GİB’e
elektronik ortamda bildirilecektir.
Ancak, YN ÖKC’lerden gerçekleşen satışlara ait ÖKC günlük kapanış (Z)
raporlarına ait mali bilgileri ÖKC TSM Merkezleri aracılığıyla GİB’e
iletemeyecek durumda olan mükellefler, YN ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük
kapanış (Z) raporlarına ait mali bilgileri;
a) GİB’den e-Arşiv hizmetleri konusunda izin alan özel entegratörlerin
bilgi işlem sistemleri aracılığıyla e-Arşiv uygulaması,
b) Dijital Vergi Dairesi,
üzerinden bildirmek için GİB’e başvurabilirler.
Bildirim zorunluluğu getirilen bilgilerin, ÖKC TSM Merkezleri
aracılığıyla bildirilmesi durumunda; bu bilgilerin zamanında, eksiksiz ve
belirlenen format ve standartlarda elektronik ortamda bildirilmesine ilişkin
sorumluluk YN ÖKC üreticileri ile birlikte ÖKC TSM Merkezlerine aittir. YN
ÖKC’lerin bağlı oldukları ÖKC TSM Merkezleri ile sürekli çevrim içi
bağlantılı olmasının sorumluluğu ise YN ÖKC’leri kullanan mükellefe aittir.”
“(5) GİB, birinci fıkra uyarınca e-Arşiv uygulaması veya Dijital Vergi
Dairesi üzerinden bildirimde bulunulmasına yönelik başvuruya ilişkin usul ve
esasları, bu başvuruların değerlendirilmesinde dikkate alınacak kriterleri,
ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali bilgilerin bildiriminin içerik,
format ve standardı ile bildirime ilişkin diğer usul ve esasları
www.ynokc.gib.gov.tr internet adresinde yayımlanacak teknik kılavuzlarla
belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 2- Aynı Tebliğin 5 inci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 3- Aynı Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) Hesap dönemi sonu itibarıyla satış veya gayrisafi iş hasılatının 110
milyon TL’yi, bilanço aktif toplamının 110 milyon TL’yi, bilanço öz sermaye
veya öz kaynak toplamının 11 milyon TL’yi aşması koşullarından en az ikisini
sağlayan ve 50’den fazla YN ÖKC’ye sahip olan, 19/10/2019 tarihli ve 30923
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:
509)’nde düzenlenen e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamaları ile 13/12/2011
tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Defter Genel
Tebliği (Sıra No:1)’nde belirtilen e-Defter uygulamasına dahil olan YN ÖKC
kullanma mecburiyeti bulunan mükelleflerden, perakende mal satışları ve
hizmet ifaları dahil tüm satışlarında elektronik ortamda e-Fatura ve/veya
e-Arşiv Fatura düzenlemek üzere GİB’e yazılı olarak müracaat eden ve
talepleri uygun görülen mükelleflerin taleplerinin uygun görüldüğünün
bildirildiği tarihi takip eden ayın başından itibaren, perakende mal
satışları ile hizmet ifalarının belgelendirilmesinde YN ÖKC kullanma
mecburiyeti sona erecektir. Bu muafiyet söz konusu koşulları sağlayan ve
talepleri uygun görülen mükelleflerce sonradan açılacak şube işyerleri için
de geçerli olacaktır. Ancak bu imkandan yararlanılabilmesi için [Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:509)’nde belirtilen e-Fatura Portalı
aracılığıyla e-Arşiv Faturası düzenlenmesi hali hariç] düzenlenen e-Arşiv
Faturaların bir örneğinin belgenin oluşturulmasını müteakiben; gizliliği,
bütünlüğü ve değişmezliği garanti edilerek ve GİB’in erişimine ve sorgulamasına
açık olacak şekilde GİB’den e-Fatura saklama hizmeti verme izni bulunan
kurumlarda muhafaza edilmesinin sağlanması zorunludur. Diğer taraftan,
mükelleflere e-Arşiv Faturanın düzenlenmesi konusunda GİB’den izin alarak
hizmet veren özel entegratör kuruluşlarının, her e-Arşiv Faturanın kendi
bilgi işlem sistemleri aracılığıyla oluşturulmasını sağlayacak ve e-Arşiv
Raporu ile GİB’e raporlanmasını garanti edecek tedbirleri alması zorunludur.
Bu fıkrada yer alan tutarlar, takvim yılı başından geçerli olmak üzere her
yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Kanunun mükerrer 298 inci
maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında
artırılarak uygulanır. Bu şekilde hesaplanan tutarların %5’ini aşmayan
kesirler dikkate alınmaz.”
“(4) Bu madde kapsamında başvuruda bulunulan yıl ile önceki dört takvim
yılında 213 sayılı Kanunun 359 uncu maddesinin (b) fıkrasında yer alan
“defter, kayıt ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek
yerine başka yapraklar koyanlar veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin
asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleyenler”
fiilleri ile aynı Kanunun 359 uncu maddesinin (ç) fıkrasında yer alan
fiilleri işleyenler bu maddenin birinci fıkrası hükümlerinden yararlanamazlar.
Muafiyet talebi uygun bulunduktan sonra bu fiilleri işlediği tespit
edilenlerin ise, muafiyetlerinin iptal edildiğine ilişkin yapılacak tebligat
tarihini takip eden ayın son gününe kadar YN ÖKC kullanmaya başlamaları
gerekmektedir.”
“(5) Bu maddede yer alan düzenlemeler uyarınca, YN ÖKC kullanımından muaf
olan mükelleflerin, arka arkaya iki hesap dönemine ait satış veya gayri safi
iş hasılatı, bilanço aktif büyüklüğü ile bilanço öz sermaye veya öz kaynak
toplam tutarlarından en az ikisi ilgili hesap dönemi için bu maddenin birinci
fıkrasında yazılı hadlerden %20’yi aşan bir nispette düşük olursa, bu şartın
gerçekleştiği yıllık gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin verileceği
ayı takip eden üçüncü ayın sonuna kadar YN ÖKC kullanmaya başlamaları
zorunludur.”
MADDE 4- Aynı Tebliğin 7 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5- Aynı Tebliğin 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasına “temin etmek için”
ibaresinden sonra gelmek üzere “bahse konu satış uygulama yazılım ve donanım
firmaları ile” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 6- Aynı Tebliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “banka vb.
kuruluşlar” ibaresi “23/2/2006 tarihli ve 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi
Kartları Kanunu kapsamında banka kartı veya kredi kartı kabulünü sağlamak
amacıyla işyerleriyle anlaşma yapan bankalar ya da kuruluşlar ile 20/6/2013
tarihli ve 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme
Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun kapsamındaki ödeme
hizmeti sağlayıcılar” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 7- Aynı Tebliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “perakende
mal satışları ve hizmet ifalarına ilişkin olarak ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC
günlük kapanış (Z) raporlarına ait elektronik ortamda hazırlanıp belirtilen
yöntemlerden biri ile GİB’e iletilme zorunluluğu” ibaresi “YN ÖKC’lerden
düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali bilgileri GİB’e
bildirme yükümlülüğü” şeklinde, “5 inci” ibaresi “4 üncü” şeklinde, ikinci
fıkrasında yer alan “3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren ve 4
üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları yerine getiren
mükellefler, perakende mal satışları ve hizmet ifalarına ilişkin olarak
ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait elektronik
ortamda hazırlanıp GİB’e iletilecek “Perakende Mal Satışları ile Hizmet
İfalarına İlişkin Mali Rapor”larını” ibaresi “4 üncü maddesinde yer alan
düzenlemeler kapsamında mükellefler ya da YN ÖKC üreticileri ile birlikte ÖKC
TSM Merkezleri, GİB’e bildirilecek ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait
mali bilgileri” şeklinde, üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
aynı maddenin yedinci fıkrasının ilk cümlesinin başına “5464 sayılı Kanun
kapsamında işyerleriyle anlaşma yapan banka ya da kuruluşların, 6493 sayılı
Kanun kapsamındaki ödeme hizmeti sağlayıcıların, perakende mal ve hizmet
satışlarının gerçekleştirilmesinde yararlanılan satış uygulama yazılım veya
donanımlarını temin eden ya da kuran firmaların,” ibaresi eklenmiştir.
“(3) Bu Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrası uyarınca YN ÖKC
kullanımından muaf olan mükelleflerin, ilgili maddede belirtilen şartları
taşımadığının, tüm satış işlemlerinde e-Fatura ve/veya e-Arşiv Fatura
düzenlemediğinin veya bu belgelerin birer örneğinin mezkûr fıkra hükümlerine
göre gizliliği, bütünlüğü ve değişmezliği garanti edilerek GİB’in erişimine
ve sorgulamasına açık olacak şekilde GİB’den söz konusu belgeleri saklama
hizmeti verme izni bulunan kurumlarda muhafaza edilmediğinin tespiti halinde,
her bir tespit için 213 sayılı Kanunda yer alan cezalar uygulanacak ve ayrıca
bu mükelleflerin muafiyetleri iptal edilecektir. Muafiyetleri iptal edilen
mükellefler, iptal işlemine ilişkin kendilerine yapılan tebligat tarihini
takip eden ayın sonuna kadar perakende mal satışları ve hizmet ifalarında YN
ÖKC kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.”
MADDE 8- Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“YN ÖKC’lerden gerçekleştirilen satışlara ait mali bilgilerin
bildirilmesinde geçiş uygulaması
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce, bu
Tebliğin 4 üncü maddesi kapsamında bildirim yöntemi olarak özel entegratör
bilgi işlem sistemleri aracılığıyla e-Arşiv uygulamasını tercih eden
mükellefler, bildirim yöntemini değiştirmedikleri sürece aynı yöntem ile YN
ÖKC’lerden düzenlenen günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali bilgileri
göndermeye devam edebileceklerdir.”
MADDE 9- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
|