Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
GELİR
VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 326)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı; 28/7/2024 tarihli ve 7524 sayılı Vergi Kanunları
ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddeleriyle 31/12/1960 tarihli ve
193 sayılı Gelir Vergisi Kanununda yeniden düzenlenen 17 nci ve 69 uncu
maddelerin uygulanmasına ilişkin usul ve esasların açıklanmasıdır.
(2) Hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak pay senedi verilmek
suretiyle sağlanan menfaatlerde ücret istisnası uygulaması ile ticari veya
mesleki faaliyetlerde bulunan gerçek kişi mükellefler ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 127 nci
maddesi uyarınca tespit edilecek günlük hasılatlardan yola çıkarak
hesaplanacak olması gereken hasılat tutarları ile beyan ettikleri hasılat
tutarları arasındaki farkın %20’den fazla olması durumunda bahsi geçen mükelleflerin
213 sayılı Kanunun 370 inci maddesi uyarınca izaha davet edilmesi ve izahın
değerlendirilmesinin mezkûr madde uyarınca yapılmasına ilişkin açıklamalar bu
Tebliğin kapsamını oluşturmaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Hizmet Erbabına Pay Senedi Verilmek Suretiyle Sağlanan
Menfaatlerde Ücret İstisnası
Yasal düzenleme
MADDE 2- (1) 7524 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile 193 sayılı Kanunun mülga 17 nci
maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
“Hizmet erbabına pay senedi verilmek suretiyle sağlanan menfaatlerde
ücret istisnası
MADDE 17- Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenen kriterlere göre
teknogirişim şirketi niteliğini haiz işverenlerce hizmet erbabına bedelsiz
veya indirimli olarak verilen ve ücret niteliğinde kabul edilen pay
senetlerinin, verildiği tarihteki rayiç değerinin o yıldaki bir yıllık brüt
ücret tutarını aşmayan kısmı gelir vergisinden istisnadır.
Şu kadar ki hizmet erbabı tarafından bu şekilde iktisap edilen pay
senetlerinin; iktisap tarihinden itibaren 3 tam yıl içerisinde elden
çıkarılması halinde istisna edilen verginin tamamı, 4 ila 6 yıl içerisinde
elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin %75'i, 7 ila 12 yıl
içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin %25'i, vergi
ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faizi ile birlikte işverenden tahsil
edilir.
Bu şekilde istisna nedeniyle zamanında alınmayan vergilere ilişkin
zamanaşımı süresi, hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen pay
senetlerinin hizmet erbabı tarafından elden çıkarıldığı tarihi takip eden
takvim yılı başından itibaren başlar.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Hazine ve
Maliye Bakanlığı yetkilidir.”
(2) Söz konusu hüküm 2/8/2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
İstisnanın kapsamı
MADDE 3- (1) 193 sayılı Kanunun 61 inci maddesinde ücret, işverene tabi belirli
bir işyerine bağlı olarak çalışanlara hizmet karşılığı verilen para ve
ayınlarla sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaatler olarak
tanımlanmıştır. Ücretin ödenek, tazminat, kasa tazminatı, tahsisat, zam,
avans, aidat, huzur hakkı, prim, ikramiye, gider karşılığı veya başka adlar
altında ödenmiş olması veya bir ortaklık münasebeti niteliğinde olmamak şartı
ile kazancın belli bir yüzdesi şeklinde tayin edilmiş bulunması ücretin mahiyetini
değiştirmemektedir. Dolayısıyla işverenlerce hizmet erbabına bedelsiz veya
indirimli olarak pay senedi verilmek suretiyle sağlanan menfaatler de ücret
olarak değerlendirilmekte ve ücret hükümlerine göre vergilendirilmektedir.
(2) Hizmet erbabıyla yapılan sözleşmeler kapsamında hizmet erbabına,
belirli bir süre işverene bağlı çalışılması veya belirlenen performans ve
benzeri kriterlerin sağlanması kaydıyla işverenin veya aynı şirketler
topluluğundaki şirketlerin pay senetlerinden bedelsiz veya indirimli satın
alma hakkı verilebilmektedir. İstisna kapsamında pay senedinin bedelsiz
verildiği durumlarda pay senedinin verildiği tarih, indirimli pay senedi
satın alma hakkı tanınması halinde ise bu hakkın fiilen kullanıldığı tarih itibarıyla
menfaat elde edilmiş sayılmaktadır.
(3) Hizmet erbabına bedelsiz pay senedi verildiği durumlarda pay
senedinin rayiç değeri, pay senedinin indirimli alım hakkı verildiği
durumlarda ise hakkın kullanıldığı tarihteki pay senedinin rayiç değeri ile
hizmet erbabına maliyeti arasındaki fark, ücret olarak kabul edilmektedir.
(4) Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenen kriterlere göre
teknogirişim şirketi niteliğini haiz işverenlerce hizmet erbabına bedelsiz
veya indirimli olarak verilen ve ücret niteliğinde olduğu kabul edilen pay
senetlerinin, verildiği tarihteki rayiç değerinin hizmet erbabının o yıldaki
bir yıllık brüt ücret tutarını aşmayan kısmı gelir vergisinden istisnadır.
(5) Hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen pay
senetlerinin rayiç değerinin tespitinde, 213 sayılı Kanunun mükerrer 266 ncı
maddesi uyarınca söz konusu pay senetlerinin değerleme günündeki normal alım
satım değeri esas alınacaktır.
(6) Hizmet erbabının 193 sayılı Kanunun 17 nci maddesi kapsamında
yararlanabileceği istisna tutarının tespitinde esas alınacak ücret, işveren
tarafından çalışana hizmeti karşılığında ödenen aylık (maaş), prim, ikramiye,
sosyal yardımlar ve zamlar gibi vergiye tabi sürekli nitelikteki ödemelerin
brüt tutarının toplamıdır.
(7) Yapılan gerçek bir giderin karşılığı olsun ya da olmasın gider
karşılığı olarak ödenen tutarlar ile hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli
olarak verilen ve ücret niteliğinde olduğu kabul edilen pay senetlerinin
rayiç değeri, yıllık brüt ücretin hesabında dikkate alınmayacaktır.
(8) 7524 sayılı Kanunun yayımı tarihinden önce çalışanlara bedelsiz veya
indirimli olarak verilmiş olan ve rayiç değeri üzerinden ücret hükümleri
kapsamında vergilendirilmesi gereken pay senetleri için istisna hükmünden
faydalanılması mümkün değildir.
İstisnadan yararlanma şartları
MADDE 4- (1) 193 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde yer alan istisna hükmünün
uygulanabilmesi için çalışanlarına pay senedi veren şirketin, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığınca belirlenen kriterlere göre teknogirişim şirketi
niteliğini haiz olması gerekmektedir.
(2) Pay senetleri verilmek suretiyle sağlanan menfaatin istisnaya konu
edilecek kısmı, hizmet erbabının o yıldaki bir yıllık brüt ücret tutarını
aşamayacaktır.
(3) Söz konusu istisnanın hizmet erbabına pay senetlerinin verildiği
tarihin içinde bulunduğu dönemde uygulanması esas olup bu pay senetlerinin
belirli bir süre elde tutulması şarttır.
Hizmet erbabı tarafından iktisap edilen pay senetlerinin iktisap
tarihinden itibaren;
-Üç tam yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen verginin
tamamı,
-Dört ila altı yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen
verginin %75’i,
-Yedi ila on iki yıl içerisinde elden çıkarılması halinde istisna edilen
verginin %25’i,
vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faizi ile birlikte işverenden
tahsil edilecektir.
İstisnanın uygulanması
MADDE 5- (1) Pay senedi verilmek suretiyle sağlanan menfaatlerde istisna tutarının
hesabında, pay senedi verilen hizmet erbabının o yıldaki brüt ücret tutarı
esas alınacaktır. Ancak, pay senedinin verildiği tarihte hizmet erbabının bir
yıllık brüt ücret tutarının tam olarak tespit edilememesi halinde, pay
senetlerinin verildiği tarihteki bir aylık brüt ücret tutarının 12 ile
çarpılması sonucu bulunan tutar kendisine pay senedi verilen hizmet erbabının
bir yıllık brüt ücreti olarak dikkate alınabilecektir.
Örnek 1: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (A) A.Ş. ile hizmet erbabı (B)
arasında yapılan sözleşme uyarınca 30/9/2024 tarihinde hizmet erbabı (B)’ye
rayiç değeri 500.000 TL olan pay senetleri bedelsiz olarak verilmiştir.
Hizmet erbabı (B)’nin 2024 yılına ilişkin bir yıllık brüt ücreti 600.000 TL
olarak tespit edilmiştir.
Buna göre, bedelsiz olarak verilen pay senetlerinin verildiği tarihteki
rayiç bedelinin hizmet erbabı (B)’nin bir yıllık brüt ücret tutarının altında
kalması nedeniyle bu şekilde sağlanan menfaatin tamamı gelir vergisinden
istisna edilecektir.
Örnek 2: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (C) A.Ş. ile hizmet erbabı (D)
arasında yapılan sözleşme uyarınca 10/6/2025 tarihinde hizmet erbabı (D)’ye
rayiç değeri 1.500.000 TL olan pay senetleri bedelsiz olarak verilmiştir.
Hizmet erbabı (D)’nin 2025 yılına ilişkin bir yıllık brüt ücreti 1.200.000 TL
olarak tespit edilmiştir.
Buna göre, bedelsiz olarak verilen pay senetlerinin verildiği tarihteki
rayiç bedelinin hizmet erbabı (D)’nin bir yıllık brüt ücret tutarını aşması
nedeniyle, bu şekilde sağlanan menfaatin 1.200.000 TL’lik kısmı gelir
vergisinden istisna edilecektir. Bu tutarı aşan (1.500.000-1.200.000=)
300.000 TL’lik kısım ise brüte iblağ edilmek suretiyle gelir vergisine tabi
tutulacaktır.
Örnek 3: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (E) A.Ş. ile hizmet erbabı (F)
arasında yapılan sözleşmede, hizmet erbabı (F)’ye şirketin %1’lik hissesini
temsil eden pay senetlerinin rayiç değerinin %50’si oranında indirimli olarak
satın alma hakkı tanınması kararlaştırılmıştır.
Bu sözleşme kapsamında, 29/9/2025 tarihinde hizmet erbabı (F)’ye rayiç
değeri 5.000.000 TL olan pay senetleri 2.500.000 TL bedelle indirimli olarak
verilmiştir. Hizmet erbabı (F)’nin 2025 yılına ilişkin bir yıllık brüt ücreti
3.000.000 TL olarak tespit edilmiştir.
Buna göre, hizmet erbabı (F)’ye indirimli pay senedi verilmek suretiyle
sağlanan 2.500.000 TL’lik menfaatin bir yıllık brüt ücret tutarını aşmaması
nedeniyle tamamı gelir vergisinden istisna edilecektir.
(2) Pay senedinin verildiği tarihte hizmet erbabının ilgili yıldaki brüt
ücretinin tam olarak tespit edilememesi nedeniyle pay senedinin verildiği
aydaki brüt ücret tutarının 12 ile çarpılması sonucu bulunan tutar, yıl
sonunda hizmet erbabının gerçekleşen yıllık brüt ücret tutarı ile
karşılaştırılacaktır. Yıllık gerçekleşen brüt ücret tutarının istisna
kapsamında dikkate alınan yıllık brüt ücret tutarından fazla veya eksik
olması halinde gerekli düzeltme işlemi yapılacaktır.
Örnek 4: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (G) A.Ş. ile hizmet erbabı (H)
arasında yapılan sözleşmede, belirli bir süre işveren ile çalışılması ve
belirlenen performans kriterlerinin sağlanması, ayrıca verilen pay
senetlerinin 12 yıldan önce elden çıkarılmaması kaydıyla şirket hisselerinden
belirlenen miktarda pay senedi verilmesi kararlaştırılmıştır.
Bu sözleşme kapsamında, 28/2/2025 tarihinde hizmet erbabı (H)’ye rayiç
değeri 1.200.000 TL olan pay senetleri bedelsiz olarak verilmiştir. Hizmet
erbabı (H)’nin 2025 yılına ilişkin yıllık brüt ücreti bu tarihte tam olarak
tespit edilemediğinden Şubat ayındaki brüt ücret tutarı 90.000 TL, 12 ile
çarpılmak suretiyle yıllık brüt ücret tutarı (90.000x12=) 1.080.000 TL olarak
hesaplanmıştır.
Buna göre, hizmet erbabı (H)’ye sağlanan menfaatin 1.080.000 TL’lik kısmı
gelir vergisinden istisna edilecek, bu tutarı aşan (1.200.000-1.080.000=)
120.000 TL’lik kısım ise brüte iblağ edilmek suretiyle gelir vergisine tabi
tutulacaktır.
2025 yılı sonu itibarıyla hizmet erbabı (H)’nin gerçekleşen yıllık brüt
ücretinin 1.300.000 TL olduğu tespit edilmiş ve bedelsiz pay senedi verilmek
suretiyle sağlanan 1.200.000 TL tutarındaki menfaatin tamamının istisna
edilebileceği anlaşılmıştır.
Bu durumda, işveren tarafından Şubat 2025 dönemine ilişkin muhtasar ve
prim hizmet beyannamesi düzeltilmek suretiyle yıllık brüt ücret tutarının
ücret olarak vergilendirilen 120.000 TL’lik kısmı da istisnaya konu
edilebilecektir.
Örnek 5: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (I) A.Ş. hizmet erbabı (İ)’ye
11/3/2025 tarihi itibarıyla 2.000.000 TL’lik pay senedini bedelsiz olarak
vermiştir. 2025 yılına ilişkin brüt ücreti bu tarihte tam olarak tespit
edilemeyen hizmet erbabı (İ)’ye Mart 2025 döneminde aylık (maaş), fazla mesai
ve prim olmak üzere 210.000 TL ücret ödenmiştir. Buna göre istisnaya konu
edilebilecek brüt ücret tutarı (210.000x12=) 2.520.000 TL olarak dikkate
alınmış ve bedelsiz pay senedi verilmek suretiyle sağlanan 2.000.000 TL’lik
menfaatin tamamı istisna edilmiştir.
2025 yılı sonu itibarıyla hizmet erbabı (İ)’nin gerçekleşen yıllık brüt
ücretinin 1.950.000 TL olduğu tespit edilmiş, (2.000.000-1.950.000=) 50.000
TL tutarında istisnadan fazladan faydalanıldığı anlaşılmıştır.
Bu durumda, işveren tarafından Mart 2025 dönemine ilişkin muhtasar ve
prim hizmet beyannamesi düzeltilerek, fazladan faydalanılan 50.000 TL’lik
istisna tutarı brüte iblağ edilmek suretiyle gelir vergisine tabi tutulacak
ve hesaplanan vergi, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle
tahsil edilecektir.
(3) 213 sayılı Kanunun 238 inci maddesinin birinci fıkrasında,
işverenlerin her ay ödedikleri ücretler için ücret bordrosu tutmaya mecbur
oldukları hükme bağlanmıştır. Dolayısıyla, işverenlerce hizmet erbabına
verilen pay senetlerinin tamamının, istisna kapsamında olup olmadığına
bakılmaksızın rayiç değeri üzerinden ücret bordrosunda gösterilmesi
gerekmektedir. Ancak, hizmet erbabına verilen ve istisna kapsamında olan pay
senetlerinin bedelleri vergi matrahına dahil edilmeyecektir.
(4) Hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak verilen pay senetleri
dolayısıyla yararlanılan istisnaya ilişkin şartların ihlali halinde istisna
uygulaması nedeniyle alınmayan vergilere ilişkin zamanaşımı süresi, söz
konusu pay senetlerinin hizmet erbabı tarafından elden çıkarıldığı tarihi
takip eden takvim yılı başından itibaren başlayacaktır.
(5) İstisna uygulaması nedeniyle alınmayan vergiler, bu Tebliğin dördüncü
maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan elde tutma süresine ilişkin şartların
ihlali halinde vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle işverenden
tahsil edilecektir. Bu durumda hizmet erbabı tarafından pay senetlerinin
elden çıkarıldığı tarih esas alınarak istisnanın uygulandığı döneme ilişkin
vergi dairesince vergi ziyaı cezası kesilmeksizin gerekli gelir vergisi
tarhiyatı yapılacaktır. Ayrıca istisnanın uygulandığı döneme ait muhtasar ve
prim hizmet beyannamesinin düzeltilmesi gerekmeyecektir. İşveren, çalışanın
pay senetlerini elden çıkardığını vergi dairesine Ek-2’de yer alan dilekçe
ile bildirmekle yükümlüdür.
Yapılan tarhiyat işlemleri hizmet erbabının, ilgili takvim yılında
istisna uygulanan dönem ve takip eden dönemlerdeki ücret matrahını
etkilemeyecektir.
Örnek 6: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (J) A.Ş., rayiç değeri 2.000.000 TL
olan pay senetlerini, hizmet erbabı (K)’ye 31/3/2026 tarihinde bedelsiz
olarak vermiştir. Hizmet erbabı (K)’nin 2026 yılına ilişkin toplam brüt
ücreti 2.500.000 TL’dir.
Bu durumda, hizmet erbabı (K)’nin yıllık brüt ücret tutarı bedelsiz
olarak verilen pay senetlerinin rayiç bedelinden fazla olduğu için bedelsiz
pay senedi verilmek suretiyle sağlanan bu menfaatin tamamı gelir vergisinden
istisna edilecektir.
Hizmet erbabı (K)’nin bedelsiz olarak iktisap etmiş olduğu ve istisnaya
konu edilen 2.000.000 TL’lik pay senetlerini iktisap tarihinden itibaren; üç
tam yıl içerisinde elden çıkarması halinde istisna edilen verginin tamamı,
dört ila altı yıl içerisinde elden çıkarması halinde istisna edilen verginin
%75’i, yedi ila on iki yıl içerisinde elden çıkarması halinde ise istisna
edilen verginin %25’i, vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faizi ile
birlikte işverenden tahsil edilecektir. Ancak, hizmet erbabı (K)’nin söz
konusu pay senetlerini 12 yıldan fazla süreyle elde tutması halinde ise
istisnadan tam olarak yararlanılacaktır.
Örnek 7: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (L) A.Ş. tarafından 2024 yılındaki
bir yıllık brüt ücreti 900.000 TL olan hizmet erbabı (M)’ye, rayiç değeri
1.000.000 TL olan pay senetleri 3/9/2024 tarihinde bedelsiz olarak
verilmiştir. Pay senetlerinin rayiç bedelinin 900.000 TL’si gelir vergisinden
istisna edilmiş, kalan 100.000 TL’lik kısım ise net ücret sayılarak brüte
iblağ edilmek suretiyle vergilendirilmiştir.
Hizmet erbabı (M), (L) A.Ş.’den bedelsiz olarak iktisap ettiği pay
senetlerini 5/10/2029 tarihinde elden çıkarmıştır.
Bu durumda, hizmet erbabı (M) bedelsiz olarak iktisap ettiği pay
senetlerini iktisap tarihinden itibaren 6 ncı yılın içinde elden
çıkardığından istisna uygulaması nedeniyle alınmayan vergilerin %75’i vergi
ziyaı cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte (L) A.Ş.’den tahsil
edilecektir.
Örnek 8: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (N) A.Ş., rayiç değeri 1.000.000 TL
olan pay senetlerini, hizmet erbabı (O)’ya 16/9/2025 tarihinde bedelsiz
olarak vermiştir. Hizmet erbabı (O)’nun 2025 yılındaki bir yıllık brüt ücreti
1.080.000 TL’dir. Hizmet erbabı (O) tarafından pay senetlerinin 4/11/2031
tarihinde (altı yıllık süre dolduktan sonra yedinci yıl içerisinde) elden
çıkarılması durumunda; pay senetlerinin hizmet erbabı (O)’ya verildiği
yıldaki 1.000.000 TL’lik rayiç bedeli üzerinden hesaplanan ve istisna uygulaması
nedeniyle zamanında alınmayan gelir vergisinin %25’lik kısmı vergi ziyaı
cezası uygulanmaksızın gecikme faizi ile birlikte işveren (N) A.Ş.’den tahsil
edilecektir.
(6) Hizmet erbabına, işverenin dahil olduğu şirketler topluluğundaki
şirketlerin pay senetleri, bedelsiz veya indirimli olarak işveren veya
şirketler topluluğundaki diğer şirketler tarafından verilebilmektedir. Bu
durumlarda hizmet erbabına bedelsiz veya indirimli olarak pay senedi verilmek
suretiyle sağlanan menfaatler, işveren şirket tarafından hizmet erbabına
ödenen ücret olarak kabul edilecektir.
Hizmet erbabına, işverenin de içinde bulunduğu şirketler topluluğundaki
diğer şirketlerin pay senetlerinin verilmesi durumunda da söz konusu
istisnadan faydalanılması mümkün olacaktır.
(7) Hizmet erbabına, işverenin aktifinde yer alan aynı şirketler
topluluğundaki şirketlerin pay senetleri bedelsiz veya indirimli olarak
verilebileceği gibi bu pay senetlerinin aynı şirketler topluluğundaki diğer
şirketler tarafından doğrudan hizmet erbabına verilmesi de mümkündür. Her
hâlükârda bedelsiz veya indirimli olarak pay senedi verilmek suretiyle
sağlanan menfaatler, işveren şirket tarafından hizmet erbabına ödenen ücret
olarak kabul edilecektir.
Örnek 9: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (Ö) A.Ş., aynı şirketler
topluluğunda yer alan (P) A.Ş.’ye ait 2.000.000 TL değerindeki pay senedini,
bünyesinde çalışan hizmet erbabı (R)’ye 14/3/2027 tarihinde bedelsiz olarak
vermiştir.
Hizmet erbabı (R)’nin 2027 yılındaki bir yıllık brüt ücreti 3.000.000 TL
olup, bedelsiz hisse verilmek suretiyle sağlanan 2.000.000 TL’lik menfaatin
tamamı için istisnadan yararlanılabilecektir.
(8) Bedelsiz veya indirimli olarak iktisap edilen pay senetlerini elinde
bulunduran çalışanın;
- İşten ayrılması halinde işten ayrıldıktan sonraki dönemde pay
senetlerini elinde tuttuğu süreler ile
- Vefat etmesi halinde ise bu pay senetlerinin mirasçılar tarafından elde
tutulduğu süreler,
bu Tebliğin 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan elde tutma
sürelerinin hesabında dikkate alınacaktır.
Örnek 10: Teknogirişim şirketi niteliğini haiz (S) A.Ş., rayiç değeri 850.000 TL
olan pay senetlerini, hizmet erbabı (Ş)’ye 11/11/2024 tarihinde bedelsiz
olarak vermiştir. Hizmet erbabı (Ş)’nin 2024 yılına ilişkin yıllık brüt
ücreti 1.200.000 TL’dir. Hizmet erbabı (Ş), 29/8/2035 tarihinde işten
ayrılmış olup istisnaya konu edilen pay senetlerini 18/12/2037 tarihinde
elden çıkarmıştır.
Söz konusu pay senetleri hizmet erbabı (Ş) tarafından 12 yıl elde
tutulduktan sonra elden çıkarıldığından istisnadan tam olarak
faydalanılabilecek ve gelir vergisi tarhiyatı yapılması söz konusu
olmayacaktır.
(9) 193 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde yer alan hizmet erbabına pay
senedi verilmek suretiyle sağlanan menfaatleri, bu madde kapsamındaki ücret
istisnasına konu etmek isteyen işverenlerin bu Tebliğin ekinde yer alan
“Hizmet Erbabına Pay Senedi Verilmek Suretiyle Sağlanan Menfaatlerde Ücret
İstisnasına İlişkin Bildirim”i (Ek-1) doldurmaları ve pay senetlerinin
verildiği aya ait muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ekinde vermeleri
zorunludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ticari ve Mesleki Kazançlarda Günlük Hasılat Tespiti ve
Gelir Vergisi Matrahının Belirlenmesi
Yasal düzenleme
MADDE 6- (1) 7524 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle yeniden düzenlenen Gelir
Vergisi Kanununun 69 uncu maddesi aşağıdaki gibidir:
“Ticari ve mesleki kazançlarda günlük hasılat tespiti ve gelir vergisi
matrahının belirlenmesi:
MADDE 69- Ticari veya mesleki faaliyetleri nedeniyle mükellef olanlara
yönelik, Vergi Usul Kanununun 127 nci maddesi kapsamında günlük hasılat
tutarlarını tespit etmek amacıyla bir ayda üçten, bir takvim yılında on
ikiden az olmamak kaydıyla bu madde hükümlerine göre işlem tesis edilmek
üzere yoklama yapılabilir.
Birinci fıkra kapsamında İdarece yapılan yoklamalar sonucu tespit edilen
günlük hasılat tutarları ortalamasından hareketle aylık hasılat tutarı
hesaplanır. Bu şekilde tespit edilen aylık hasılat tutarlarının toplamı,
tespit yapılan ay sayısına bölünmek suretiyle aylık ortalama hasılat tutarı
belirlenir. Aylık ortalama hasılat tutarı, faaliyette bulunulan ay sayısı ile
çarpılmak suretiyle mükelleflerin ilgili takvim yılı hasılatları tespit
edilir.
İkinci fıkra kapsamında tespit edilen hasılat tutarları ile;
a) Bilanço esasına göre defter tutanlar için ilgili takvim yılına ait
gelir tablosunda yer alan brüt satış tutarı,
b) İşletme hesabı esasına göre defter tutanlar için ilgili takvim yılına
ait işletme hesap özetinde yer alan dönem içinde elde edilen hasılat tutarı,
c) Serbest meslek kazanç defteri tutanlar için ilgili takvim yılına ait
serbest meslek kazanç bildiriminde yer alan gayrisafi hasılat tutarı,
arasındaki fark %20’den fazla olan mükellefler Vergi Usul Kanununun 370
inci maddesi kapsamında izaha davet edilir ve izahın değerlendirilmesi mezkûr
madde hükmüne göre yapılır.
Bu madde hükümleri kurumlar vergisi mükellefleri hakkında da uygulanır.
Hazine ve Maliye Bakanlığı maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirlemeye yetkilidir.”
(2) Söz konusu hüküm, 1/1/2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.
Günlük hasılat tutarlarının tespitinden hareketle ortalama günlük ve
aylık hasılat ile yıllık hasılat tutarlarının tespiti
MADDE 7- (1) Ticari veya mesleki faaliyeti nedeniyle mükellefiyeti bulunanların
günlük hasılat tutarları, bir ayda üçten, bir takvim yılında ise on ikiden az
olmamak kaydıyla yapılacak yoklamalar ile tespit edilebilecektir.
(2) Günlük hasılat tutarlarının tespiti için ilgili ayda; yoklama yapılan
günlerde belirlenen günlük hasılat tutarlarının toplamı, yoklama yapılan gün
sayısına bölünerek “günlük ortalama hasılat” tutarı belirlenecek ve günlük
ortalama hasılat tutarları, tespit yapılan ayda çalışılan gün sayısıyla
çarpılmak suretiyle yoklama yapılan ayın hasılat tutarı tespit edilecektir.
(3) Yoklama yapılan aylara ilişkin aylık hasılat tutarlarının toplamı
tespit yapılan ay sayısına bölünmek suretiyle “aylık ortalama hasılat” tutarı
tespit edilecek ve aylık ortalama hasılat tutarı, ilgili yılda faaliyette
bulunulan ay sayısıyla çarpılmak suretiyle mükelleflerin ilgili takvim yılı
hasılat tutarları tespit olunacaktır.
(4) Üçüncü fıkra uyarınca tespit edilecek ilgili takvim yılı hasılatları;
- Bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin aynı takvim yılına
ilişkin gelir tablosunda yer alan brüt satış tutarlarıyla,
- İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükelleflerin aynı takvim
yılına ilişkin işletme hesap özetinde yer alan dönem içinde elde edilen
hasılat tutarlarıyla,
- Serbest meslek kazanç defteri tutan mükelleflerin aynı takvim yılına
ilişkin serbest meslek kazanç bildiriminde yer alan gayrisafi hasılat
tutarlarıyla,
kıyaslanacaktır.
(5) Kıyaslama sonucunda, tespit olunan hasılat tutarlarıyla beyan edilen
hasılat tutarları arasındaki farkın %20’den fazla olması durumunda
mükellefler 213 sayılı Kanun kapsamında izaha davet edilecek, izahın
değerlendirilmesi mezkûr Kanun hükümlerine göre yapılacaktır.
(6) Bu madde kapsamında nezdinde yoklama yapılacak olan mükellefler; risk
analizi sonuçları, sistem kayıtları, beyan edilen gelir ile yapılan
harcamalar arasında uyumsuzluk bulunması gibi kriterler dikkate alınarak
belirlenebilecektir.
(7) Günlük hasılat tutarının tespitinden hareketle yıllık hasılat
tutarının belirlenmesinde gerçek duruma yakın sonuçların elde edilebilmesi
için nezdinde yoklama yapılacak mükelleflerin; faaliyetinin niteliği,
sezonluk çalışıp çalışmadığı, fiilen faaliyette bulundukları gün ve ay
sayıları, hafta sonu ve hafta içi çalışmaları, tatil günleri gibi hususlar
göz önünde bulundurulacaktır.
Örnek 1: Restoran işletmeciliği ile iştigal eden ticari kazanç mükellefi (A), 2025
takvim yılında on iki ay boyunca haftanın yedi günü faaliyette bulunmuş ve
ilgili yıla ilişkin brüt satış tutarını 5.000.000 TL olarak bildirmiştir.
Günlük hasılat tutarlarının tespiti için mükellef nezdinde yapılan
yoklamalardan elde edilen sonuçlara ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Nisan
|
Haziran
|
Eylül
|
1
|
50.000 TL
|
30.000 TL
|
50.000 TL
|
2
|
40.000 TL
|
45.000 TL
|
40.000 TL
|
3
|
60.000 TL
|
35.000 TL
|
45.000 TL
|
4
|
30.000 TL
|
50.000 TL
|
35.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Nisan ayı
için:
[(50.000+40.000+60.000+30.000)/4]
Haziran
ayı için: [(30.000+45.000+35.000+50.000)/4]
Eylül ayı
için:
[(50.000+40.000+45.000+35.000)/4]
|
45.000 TL
|
40.000 TL
|
42.500 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax30)
|
1.350.000 TL
|
1.200.000 TL
|
1.275.000 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(1.350.000+1.200.000+1.275.000)/3]
|
1.275.000 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx12)
|
15.300.000 TL
|
Günlük
hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan yıllık hasılat tutarı
ile beyan edilen brüt satış tutarı arasındaki fark
[(15.300.000-5.000.000)/5.000.000]x100=%206 olarak tespit edilmiş olup bu
oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet edilecektir.
Örnek 2: Kuyumculukla iştigal eden ticari kazanç mükellefi (B), 2025 takvim
yılında on iki ay boyunca haftanın yedi günü faaliyette bulunmuş ve ilgili
yıla ilişkin brüt satış tutarını 25.000.000 TL olarak bildirmiştir. Günlük
hasılat tutarlarının tespiti için mükellef nezdinde yapılan yoklamalardan
elde edilen sonuçlara ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Nisan
|
Haziran
|
Eylül
|
1
|
100.000 TL
|
130.000 TL
|
110.000 TL
|
2
|
90.000 TL
|
100.000 TL
|
90.000 TL
|
3
|
120.000 TL
|
90.000 TL
|
100.000 TL
|
4
|
110.000 TL
|
140.000 TL
|
130.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Nisan ayı
için: [(100.000+90.000+120.000+110.000)/4]
Haziran
ayı için: [(130.000+100.000+90.000+140.000)/4]
Eylül ayı
için: [(110.000+90.000+100.000+130.000)/4]
|
105.000 TL
|
115.000 TL
|
107.500 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax30)
|
3.150.000 TL
|
3.450.000 TL
|
3.225.000 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(3.150.000+3.450.000+3.225.000)/3]
|
3.275.000 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx12)
|
39.300.000 TL
|
Günlük
hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan yıllık hasılat tutarı
ile beyan edilen brüt satış tutarı arasındaki fark
[(39.300.000-25.000.000)/25.000.000]x100=%57,2 olarak tespit edilmiş olup bu
oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet edilecektir.
Örnek 3: Güzellik salonu işletmeciliği faaliyetiyle iştigal eden ticari kazanç
mükellefi (C), 2025 takvim yılında on iki ay boyunca haftanın altı günü
faaliyette bulunmuş ve ilgili yıla ilişkin dönem içinde elde edilen hasılat
tutarını 1.000.000 TL olarak bildirmiştir. Günlük hasılat tutarlarının
tespiti için mükellef nezdinde yapılan yoklamalardan elde edilen sonuçlara
ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Mayıs
|
Temmuz
|
Ekim
|
1
|
3.000 TL
|
10.000 TL
|
5.000 TL
|
2
|
5.000 TL
|
6.000 TL
|
2.000 TL
|
3
|
4.000 TL
|
8.000 TL
|
1.000 TL
|
4
|
6.000 TL
|
12.000 TL
|
2.000 TL
|
5
|
2.000 TL
|
15.000 TL
|
2.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Mayıs ayı
için:
[(3.000+5.000+4.000+6.000+2.000)/5]
Temmuz ayı
için:
[(10.000+6.000+8.000+12.000+15.000)/5]
Ekim ayı
için:
[(5.000+2.000+1.000+2.000+2.000)/5]
|
4.000 TL
|
10.200 TL
|
2.400 TL
|
B-Aylık
Hasılat [Ax(31-4)]
|
108.000 TL
|
275.400 TL
|
64.800 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat
[(108.000+275.400+64.800)/3]
|
149.400 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx12)
|
1.792.800 TL
|
Güzellik
salonu işletmeciliği faaliyetiyle iştigal eden mükellef (C)’nin günlük
hasılat tutarının tespitinden hareketle yıllık hasılat tutarının
belirlenmesinde fiilen çalışılan gün sayısı dikkate alınmak suretiyle
hesaplama yapıldığından, bir ay içinde çalışılan gün sayısı yirmi yedi olarak
belirlenmiştir.
Günlük hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan yıllık
hasılat tutarı ile beyan edilen dönem içinde elde edilen hasılat tutarı
arasındaki fark [(1.792.800-1.000.000)/1.000.000]x100=%79,28 olarak tespit
edilmiş olup bu oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet
edilecektir.
Örnek 4: Plastik, rekonstrüktif ve estetik cerrahi alanında faaliyet gösteren
serbest meslek erbabı hekim (D), 2025 takvim yılında on iki ay boyunca faal
görünmekle birlikte ilgili takvim yılında faaliyet alanıyla ilgili sertifika
almak üzere dört ay süreyle yurt dışında eğitim seminerine katılmış, ilgili
yıla ilişkin serbest meslek kazanç bildiriminde yer alan gayrisafi hasılat
tutarını 30.000.000 TL olarak bildirmiştir. Günlük hasılat tutarlarının
tespiti için mükellef nezdinde yapılan yoklamalardan elde edilen sonuçlara
ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Mayıs
|
Temmuz
|
Ekim
|
Aralık
|
1
|
100.000 TL
|
120.000 TL
|
110.000 TL
|
200.000 TL
|
2
|
210.000 TL
|
130.000 TL
|
160.000 TL
|
280.000 TL
|
3
|
110.000 TL
|
140.000 TL
|
120.000 TL
|
300.000 TL
|
4
|
-
|
200.000 TL
|
250.000 TL
|
-
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Mayıs ayı
için:
[(100.000+210.000+110.000)/3]
Temmuz ayı
için: [(120.000+130.000+140.000+200.000)/4]
Ekim ayı
için: [(110.000+160.000+120.000+250.000)/4]
Aralık ayı
için:
[(200.000+280.000+300.000)/3]
|
140.000 TL
|
147.500 TL
|
160.000 TL
|
260.000 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax31)
|
4.340.000 TL
|
4.572.500
TL
|
4.960.000 TL
|
8.060.000TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(4.340.000+4.572.500+4.960.000+ 8.060.000)/4]
|
5.483.125 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı [C x (12-4)]
|
43.865.000 TL
|
Hekimlik
faaliyetiyle iştigal eden mükellef (D), on iki ay boyunca faal görünmekle
birlikte yapılan tespitler sonucu ilgili yılda dört ay boyunca yurt dışında
bulunduğundan günlük hasılat tutarının tespitinden hareketle yıllık hasılat
tutarının belirlenmesinde fiilen faaliyette bulunulan ay sayısı sekiz olarak
dikkate alınmıştır.
Günlük hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan yıllık
hasılat tutarı ile beyan edilen gayrisafi hasılat tutarı arasındaki fark
[(43.865.000-30.000.000)/30.000.000]x100=%46,22 olarak tespit edilmiş olup bu
oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet edilecektir.
Örnek 5: Kuaförlükle iştigal eden ticari kazanç mükellefi (E), pazar günleri hariç
haftanın altı günü hizmet vermekte olup 2026 yılına ilişkin hasılat tutarını
1.000.000 TL olarak bildirmiştir. Günlük hasılat tutarlarının tespiti için
mükellef nezdinde yapılan yoklamalardan elde edilen sonuçlara ilişkin
bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Ocak
|
Mayıs
|
Ağustos
|
Kasım
|
1
|
10.000 TL
|
15.000 TL
|
14.000 TL
|
16.000 TL
|
2
|
12.000 TL
|
12.000 TL
|
15.000 TL
|
18.000 TL
|
3
|
-
|
10.000 TL
|
12.000 TL
|
19.000 TL
|
4
|
-
|
13.000 TL
|
20.000 TL
|
21.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Ocak ayı
için: -
Mayıs ayı
için: [(15.000+12.000+10.000+13.000)/4]
Ağustos
ayı için: [(14.000+15.000+12.000+20.000)/4]
Kasım ayı
için: [(16.000+18.000+19.000+21.000)/4]
|
-
|
12.500 TL
|
15.250 TL
|
18.500 TL
|
B-Aylık
Hasılat [(Ax(31-5)]veya [Ax(30-5)]
|
-
|
325.000 TL
|
396.500 TL
|
462.500 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(325.000+396.500+462.500)/3]
|
394.666,67 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx12)
|
4.736.000 TL
|
Yoklamalar
sonucu yapılan tespitlere göre mükellef (E)’nin ortalama aylık hasılat
tutarının tespitinde Ocak ayında yapılan yoklama sayısı üçten az olduğundan
hesaplamaya dahil edilmeyecektir.
Mükellef (E)’nin fiilen çalıştığı gün sayıları dikkate alınarak günlük
hasılat tutarı tespitlerinden hareketle hesaplanan yıllık hasılat tutarı ile
beyan edilen hasılat tutarı arasındaki fark
[(4.736.000-1.000.000)/1.000.000]x100=%373,6 olarak tespit edilmiş olup bu
oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet edilecektir.
Örnek 6: Turizm amaçlı su sporları faaliyetinde bulunan ticari kazanç mükellefi
(F)’nin, 2025 takvim yılında on iki ay boyunca faal görünmekle birlikte
yapılan tespitler sonucu ilgili yılda altı ay boyunca (Nisan, Mayıs, Haziran,
Temmuz, Ağustos ve Eylül) fiili olarak faaliyette bulunduğu diğer aylarda ise
faaliyette bulunmadığı tespit edilmiştir. Mükellef (F), ilgili yıla ilişkin
brüt satış tutarını 9.000.000 TL olarak bildirmiştir. Günlük hasılat
tutarlarının tespiti için mükellef nezdinde yapılan yoklamalardan elde edilen
sonuçlara ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Nisan
|
Haziran
|
Ağustos
|
1
|
5.000 TL
|
55.000 TL
|
100.000 TL
|
2
|
7.000 TL
|
60.000 TL
|
150.000 TL
|
3
|
6.000 TL
|
75.000 TL
|
170.000 TL
|
4
|
8.000 TL
|
65.000 TL
|
180.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Nisan ayı
için:
[(5.000+7.000+6.000+8.000)/4]
Haziran
ayı için: [(55.000+60.000+75.000+65.000)/4]
Ağustos
ayı için: [(100.000+150.000+170.000+180.000)/4]
|
6.500 TL
|
63.750 TL
|
150.000 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax31) veya (Ax30)
|
195.000 TL
|
1.912.500 TL
|
4.650.000 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(195.000+1.912.500+4.650.000)/3]
|
2.252.500 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx6)
|
13.515.000 TL
|
Turizm
amaçlı su sporları faaliyetiyle iştigal eden mükellef (F), on iki ay boyunca
faal görünmekle birlikte yaptığı işin mahiyeti gereği fiilen altı ay boyunca
teslim ve hizmetlerini gerçekleştirebileceğinden günlük hasılat tutarının
tespitinden hareketle yıllık hasılat tutarının belirlenmesinde fiilen
faaliyette bulunulan ay sayısı altı olarak dikkate alınmıştır.
Günlük hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan yıllık
hasılat tutarı ile beyan edilen brüt satış tutarı arasındaki fark
[(13.515.000-9.000.000)/9.000.000]x100=%50,17 olarak tespit edilmiş olup bu
oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet edilecektir.
Örnek 7: Antalya ilinde faaliyet gösteren (G) plaj işletmesi, 2025 takvim yılına
ilişkin brüt satış tutarını 50.000.000 TL olarak bildirmiştir. Günlük hasılat
tutarlarının tespiti için mükellef nezdinde yapılan yoklamalardan elde edilen
sonuçlara ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
|
Sezon Dışı Aylar
|
Sezon Ayları
|
Yoklama
Sayısı
|
Şubat
|
Nisan
|
Kasım
|
Haziran
|
Temmuz
|
Ağustos
|
1
|
100.000 TL
|
210.000 TL
|
110.000 TL
|
500.000 TL
|
600.000 TL
|
800.000 TL
|
2
|
175.000 TL
|
200.000 TL
|
160.000 TL
|
520.000 TL
|
670.000 TL
|
860.000 TL
|
3
|
210.000 TL
|
250.000 TL
|
190.000 TL
|
600.000 TL
|
650.000 TL
|
830.000 TL
|
4
|
190.000 TL
|
280.000 TL
|
200.000 TL
|
620.000 TL
|
710.000 TL
|
870.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Şubat ayı
için: [(100.000+175.000+210.000+190.000)/4]
Nisan ayı
için: [(210.000+200.000+250.000+280.000)/4]
Haziran
ayı için: [(500.000+520.000+600.000+620.000)/4]
Temmuz ayı
için: [(600.000+670.000+650.000+710.000)/4]
Ağustos
ayı için: [(800.000+860.000+830.000+870.000)/4]
Kasım ayı
için: [(110.000+160.000+190.000+200.000)/4]
|
168.750 TL
|
235.000 TL
|
165.000 TL
|
560.000 TL
|
657.500 TL
|
840.000 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax28), (Ax30) veya (Ax31)
|
4.725.000 TL
|
7.050.000 TL
|
4.950.000 TL
|
16.800.000 TL
|
20.382.500 TL
|
26.040.000 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat
-Turizm
sezonu sayılmayan aylar için ortalama aylık hasılat (C1):
[(4.725.000+7.050.000+4.950.000)/3]
-Turizm
sezonu sayılan aylar için ortalama aylık hasılat (C2):
[(16.800.000+20.382.500+26.040.000)/3]
|
5.575.000 TL
|
21.074.167 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (C1x6) + (C2x6)
-Sezon
dışı aylar için:
(5.575.000x6)
-Sezon
aylar için:
(21.074.167x6)
|
159.895.002 TL
|
Plaj
alanlarının işletilmesi faaliyetiyle iştigal eden mükellef (G) nezdinde
yapılan yoklamalar üzerine yıllık hasılat tutarı tespit edilirken, turizm
sezonundaki aylar ile sezon dışında kalan ayların hasılatları ayrı olarak
dikkate alınmıştır.
Günlük hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan yıllık
hasılat tutarı ile beyan edilen brüt satış tutarı arasındaki fark
[(159.895.002-50.000.000)/50.000.000]x100=%219,79 olarak tespit edilmiş olup
bu oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet edilecektir.
Örnek 8: Diş hekimi olarak faaliyette bulunan serbest meslek erbabı (H),
faaliyetlerini hafta içi yürütmekte, hafta sonlarında ve resmi tatillerde
çalışmamaktadır.
Mükellef (H), ilgili yıla ilişkin gayrisafi hasılat tutarını 2.000.000 TL
olarak bildirmiştir. Günlük hasılat tutarlarının tespiti için mükellef
nezdinde yapılan yoklamalardan elde edilen sonuçlara ilişkin bilgiler
aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Nisan
|
Eylül
|
Kasım
|
1
|
20.000 TL
|
30.000 TL
|
25.000 TL
|
2
|
40.000 TL
|
20.000 TL
|
35.000 TL
|
3
|
30.000 TL
|
25.000 TL
|
20.000 TL
|
4
|
10.000 TL
|
15.000 TL
|
30.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Nisan ayı
için:
[(20.000+40.000+30.000+10.000)/4]
Eylül ayı
için:
[(30.000+20.000+25.000+15.000)/4]
Kasım ayı
için:
[(25.000+35.000+20.000+30.000)/4]
|
25.000 TL
|
22.500 TL
|
27.500 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax20) veya (Ax22)
-2025
Nisan ayında 22 gün hafta içine denk gelmekte ve bunlar arasında 1 Nisan
ile 23 Nisan resmi tatile denk geldiğinden aylık hasılat tutarının
hesaplanmasında 20 gün dikkate alınacaktır.
-2025
Eylül ayında 22 gün hafta içine denk geldiğinden aylık hasılat tutarının
hesaplanmasında 22 gün dikkate alınacaktır.
-2025
Kasım ayında 20 gün hafta içine denk geldiğinden aylık hasılat tutarının
hesaplanmasında 20 gün dikkate alınacaktır.
|
500.000 TL
|
495.000 TL
|
550.000 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(500.000+495.000+550.000)/3]
|
515.000 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx12)
|
6.180.000 TL
|
Diş
hekimliği faaliyetiyle iştigal eden mükellef (H)’nin, fiilen çalıştığı gün
sayıları dikkate alınarak günlük hasılat tutarlarının tespitinden hareketle
hesaplanan yıllık hasılat tutarı ile beyan edilen gayrisafi hasılat tutarı
arasındaki fark [(6.180.000-2.000.000)/2.000.000]x100=%209 olarak tespit
edilmiş olup bu oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet
edilecektir.
Örnek 9: Motorlu kara taşıtlarının periyodik bakımı hizmeti ile iştigal eden (I)
A.Ş., haftanın yedi günü hizmet vermekte olup, mükellefin 2026 hesap dönemine
ilişkin brüt satış tutarı 3.000.000 TL’dir. Günlük hasılat tutarlarının
tespiti için mükellef nezdinde yapılan yoklamalardan elde edilen sonuçlara
ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Nisan
|
Temmuz
|
Kasım
|
1
|
25.000 TL
|
39.000 TL
|
43.000 TL
|
2
|
44.000 TL
|
51.000 TL
|
24.000 TL
|
3
|
36.000 TL
|
62.000 TL
|
35.000 TL
|
4
|
48.000 TL
|
44.000 TL
|
47.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Nisan ayı
için: [(25.000+44.000+36.000+48.000)/4]
Temmuz ayı
için: [(39.000+51.000+62.000+44.000)/4]
Kasım ayı
için: [(43.000+24.000+35.000+47.000)/4]
|
38.250 TL
|
49.000 TL
|
37.250 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax31) veya (Ax30)
|
1.147.500 TL
|
1.519.000 TL
|
1.117.500 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(1.147.500+1.519.000+1.117.500)/3]
|
1.261.333,33 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx12)
|
15.136.000 TL
|
Günlük
hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan yıllık hasılat tutarı
ile beyan edilen brüt satış tutarı arasındaki fark
[(15.136.000-3.000.000)/3.000.000]x100=%404,5 olarak tespit edilmiş olup bu
oran %20’den fazla olduğundan mükellef izaha davet edilecektir.
Yukarıdaki örneklerde yer alan hesaplamalarda kullanılan fiilen çalışılan
ve çalışılmayan gün sayıları, tatil günleri ve ay sayılarının, yoklama
yapılan gün, hafta ve aylara göre yıllık hasılat tutarının hesaplanmasında
değişiklik göstermesi durumunda, bu durum izahın değerlendirilmesinde ayrıca
dikkate alınabilecektir.
(8) 213 sayılı Kanunun 174 üncü maddesi hükmü gereğince kendisine özel
hesap dönemi tayin edilen mükellefler için günlük hasılat tutarlarının
tespitinden hareketle yıllık hasılat tutarının hesaplanmasında, takvim yılı
yerine kendilerine tayin edilen 12’şer aylık özel hesap dönemleri dikkate
alınacaktır.
(9) Mükelleflerin birden fazla ticari veya mesleki faaliyetinin bulunması
durumunda hasılat tutarı kıyaslamasında, her bir faaliyet nezdinde yapılan
günlük yoklamalar üzerine tespit edilen yıllık hasılat tutarı ayrı ayrı
dikkate alınacaktır.
(10) Mükelleflerin faaliyetlerini birden fazla şube iş yerinde
yürütmeleri durumunda, her bir şube nezdinde yapılan yoklamalar üzerine
tespit edilen yıllık şube hasılat tutarı, ilgili şubenin hasılat tutarıyla
kıyaslanacaktır.
(11) Hem ticari hem de mesleki faaliyette bulunan mükellefler için tespit
edilen yıllık hasılat tutarı, kazanç unsuruna göre ayrı ayrı
değerlendirilecektir.
(12) Mükellef hakkında yapılan yoklamalar üzerine günlük hasılat
tespitinden hareketle hesaplanan yıllık hasılat tutarı ile mükellefin beyan
ettiği hasılat tutarı kıyaslanırken, varsa mükellefin hasılat tutarlarını
etkileyen düzeltme beyanları ile vergi incelemesi veya takdir komisyonu
kararlarına istinaden yapılmış ve kesinleşmiş olan tarhiyatlara esas hasılat
tutarları da dikkate alınacaktır.
(13) Adi ortaklık bünyesinde yürütülen faaliyetlerde, yapılan
yoklamalarla günlük hasılat tutarlarının tespitinden hareketle hesaplanan
yıllık hasılat tutarları, adi ortaklık bünyesinde kıyaslamaya tabi
tutulacaktır. Kıyaslama sonucunda tespit olunan hasılat tutarıyla adi
ortaklıkta oluşan hasılat tutarı arasındaki fark %20’den fazla olması
durumunda ortaklar 213 sayılı Kanun hükmüne istinaden izaha davet
edilecektir.
Örnek 10: İki ortağı bulunan (KL) Adi Ortaklığının ortakları mükellef (K) ve
mükellef (L), ortaklıkta %50 hisseye sahiptir. (KL) Adi Ortaklığının, 2025
takvim yılına ilişkin brüt satış tutarı 30.000.000 TL olarak hesaplanmıştır.
Ortaklık nezdinde günlük hasılat tutarlarının tespiti için yapılan
yoklamalarda günlük hasılat tutarı tespitlerine ilişkin bilgiler aşağıdaki
gibidir:
Yoklama
Sayısı
|
Eylül
|
Kasım
|
Aralık
|
1
|
250.000 TL
|
390.000 TL
|
430.000 TL
|
2
|
445.000 TL
|
510.000 TL
|
245.000 TL
|
3
|
365.000 TL
|
620.000 TL
|
350.000 TL
|
4
|
480.000 TL
|
440.000 TL
|
475.000 TL
|
A-Ortalama
Günlük Hasılat
Eylül ayı
için: [(250.000+445.000+365.000+480.000)/4]
Kasım ayı
için: [(390.000+510.000+620.000+440.000)/4]
Aralık ayı
için: [(430.000+245.000+350.000+475.000)/4]
|
385.000 TL
|
490.000 TL
|
375.000 TL
|
B-Aylık
Hasılat (Ax31) veya (Ax30)
|
11.550.000 TL
|
14.700.000TL
|
11.625.000 TL
|
C-
Ortalama Aylık Hasılat [(11.550.000+14.700.000+11.625.000)/3]
|
12.625.000 TL
|
D- Yıllık
Hasılat Tutarı (Cx12)
|
151.500.000 TL
|
Günlük
hasılat tutarı tespitlerinden hareketle hesaplanan yıllık hasılat tutarı ile
beyan edilen brüt satış tutarı arasındaki fark
[(151.500.000-30.000.000)/30.000.000]x100=%405 olarak tespit edilmiş olup bu
oran %20’den fazla olduğundan ortaklar izaha davet edilecektir.
Yürürlük
MADDE 8- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
Ekleri için
tıklayınız
|