|
www.MaliForum.Com |
EMEKLİ OLDUKTAN SONRA ÇALIŞANLARIN DURUMU
Emekli olduktan sonra çalışmak ülkemiz gerçeklerinden birisi ve yeni sosyal güvenlik sisteminde de bu duruma uygun düzenleme yapılmıştır. Ancak, (SGDP) Sosyal Güvenlik Destek Primi ile çalışma olgusu yeni dönemde de yani 01.10.2008 günü ve sonrasında eskiye göre epey farklılaştı. Ülkemizde 1986 yılından beri SSK’dan emekli olanların hem emekli aylıklarını alıp hem de sosyal güvenlik destek primi (SGDP) ödeyerek çalışmaya devam etme imkanı vardır. Öte yandan Bağ-Kur’dan emekli olanlara SGDP uygulaması 2003 yılından beri uygulanmaktadır. İnsanlar emekli olduktan sonra bazen işçi, bazen esnaf bazen de memur olarak çalışabildiği gibi yurtdışında da işe girilebilinmektedir. Bizde bu durumlara göre konuyu ele alacağız.
1- Emekli olduktan sonra
işçi olarak çalışanların
durumu
01.10.2008 öncesinde;
Nereden emekli olursa
olsun emekli olduktan
sonra bir fabrikada veya
işyerinde işçi olarak
çalışmaya başlayan bir
kişinin emekli aylığına
hiç dokunulmaz. Sadece
işe başladığı işyerinde
aldığı ücretin yüzde
30’u oranında Sosyal
Güvenlik Destek Primi (SGDP)
SSK’ya ödenirdi. Bu
yüzde 30 oranının dörtte
biri yani yüzde 7,5’u
işçi ücretinden, yüzde
22,5’u da işverenden
alınırdı.
01.10.2008
sonrasında;
Kanun 01.10.2008 gününde
yürürlüğe girdi ve
yukarıda açıklanan
uygulamada çok önemli
bir değişiklik olmadı
ama ödenecek prim oranı
biraz arttı. Yüzde 30
olan SGDP oranına bir de
işyerinde yapılan işin
tehlike derecesine göre
yüzde 1 ila yüzde 6,5
arasında olmak kaydıyla
kısa vadeli sigorta
primi de alınmaya
başlandı ve bu primi
işveren ödeyecektir.
Yani prim oranı yüzde 31
ila 36,5 arasında
olacaktır.
2- Emekli olduktan
sonra Bağ-Kur’lu
çalışanların durumu
01.10.2008 öncesinde;
Eskiden geçerli olan
1479 sayılı Bağ-Kur
Kanunu gereğince;
Bağ-Kur’dan emekli
birisi yine Bağ-Kur’a
tabi olan işine devam
ederse aldığı emekli
aylığından yüzde 10
oranında kesinti
yapılırdı. Bağ-Kur
dışındaki kurumlardan
(SSK veya Emekli
Sandıkları’ndan) emekli
olan birisi Bağ-Kur’a
tabi olmayı gerektirecek
şekilde vergi mükellefi
veya şirket ortağı
olursa emekli aylığını
almaya devam eder ama
Bağ-Kur’un 12’nci
basamağının gelir
tutarının yüzde 10’u
kadar yani 70 YTL Sosyal
Güvenlik Destek Primini
her ay götürüp Bağ-Kur’a
ödemek zorundaydı.
01.10.2008
sonrasında;
Nereden (SSK, Bağ-Kur
veya Emekli Sandıkları)
emekli olursa olsun
Bağ-Kur’a tabi olmayı
gerektirecek şekilde
vergi mükellefi veya
şirket ortağı olanların
SGK’dan aldıkları emekli
aylıklarından yüzde 15
oranında kesinti
yapılacaktı ama yüzde 15
oranı reformun yürürlüğe
girdiği yıl olan 2008’de
yüzde 12 olarak
uygulandı ve takip eden
yıllarda da birer puan
artırılarak yüzde 15’e
yükseltilecektir. Mesela
bu sene oran yüzde
13’dür.
3- Emekli olduktan
sonra kamuda işe
başlarsa
Nereden emekli olursa
olsun ne kadar ücret
alıyor olursa olsun
kamuda memur veya işçi
olarak işe başlayanların
emeklilere, 5335 Sayılı
Kanun gereğince EMEKLİ
AYLIĞI ödenmez. Eski ve
yeni durumda da bir
değişiklik
yapılmamıştır. Eskiden
olduğu gibi şimdi de
nereden emekli olursa
olsun emekli olanlardan
kamuda işe girenlerin
emekli aylığı alma hakkı
yoktur.
4- 01.10. 2008 günü
ve sonrası sigortalı
olanlar
5510 Sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel
Sağlık Sigortası Kanunu
ile halen emekli olanlar
ile çalışanlar için SGDP
uygulaması yukarıda
açıklandığı gibi bazı
küçük-büyük
değişikliklerle devam
edecektir. Ancak,
01.10.2008 günü ve
sonrasında ilk defa işe
girenlerin, ilerde 65
yaşına gelip de emekli
olduktan sonra
işçi-memur olmaları
halinde SGDP ile çalışma
hakları olmayacaktır.
Yani, 5510 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten sonra ilk defa sigortalı olan kişilerden yaşlılık (emeklilik) aylığı bağlandıktan sonra şimdiki adıyla SSK, T.C. Emekli Sandığı veya özel banka-borsa sandıklarına veya yabancı bir ülke mevzuatı kapsamında çalışmaya başlayanların yaşlılık (emeklilik) aylıkları, çalışmaya başladıkları tarihi takip eden ödeme dönemi başında kesilecektir.
Fakat bu kişiler şimdiki
adıyla Bağ-Kur yeni
adıyla 4/b’li olarak
çalışırlarsa, yani vergi
mükellefi-şirket ortağı
olanlar, emekli
aylıklarının kesilmemesi
için yazılı istekte
bulunurlarsa, emekli
aylıklarının ödenmesine
devam edilecek ama
bunlardan, almakta
oldukları aylıklarının
yüzde 15’i oranında
Sosyal Güvenlik Destek
Primi kesilecektir.
5- Yurtdışında iş
bulanın emekli aylığı
kesilecek
İster şimdi emekli
olsun isterse şu an
çalışan veya reformdan
sonra ilk kez sigortalı
olsun ne zaman emekli
olursa olsun bir kişi
yurtdışında bir işe
girerse SGK’dan (Sosyal
Güvenlik Kurumundan)
aldığı emekli aylığı
verilmeyecektir ama
SGK’nın konuya ilişkin
genelgesine göre yeni
Kanun’un yürürlük tarihi
olan 01.10.2008 günü
(veya öncesinde)
yurtdışında çalışıyor
olanların aylıkları
kesilmeyecek olup,
bunlardan işi bırakıp
sonra yeniden
yurtdışında işe
girenlerin emekli
aylıkları kesilecektir.
Tabi 01.10.2008 gününden
sonra Türkiye’de emekli
olup da yurtdışında işe
giren olursa tespiti
halinde emekli aylıkları
SGK tarafından
kesilecektir.
6-Yurtdışı borçlanması
yapanlar çalışırsa
aylıkları kesilir
Yurtdışı Borçlanması ile
ilgili 3201 sayılı
Kanun’un 2008 yılı mayıs
ayında değiştirilen 6
ıncı maddesinin (B)
bendine göre;” Kanun
hükümlerinden
yararlanmak suretiyle
aylık bağlananlardan
tekrar yurt dışında
yabancı ülke mevzuatına
tabi çalışanlar, ikamete
dayalı bir sosyal
sigorta ya da sosyal
yardım ödeneği alanlar
ile Türkiye'de sigortalı
çalışmaya başlayanların
aylıkları, tekrar
çalışmaya başladıkları
veya ikamete dayalı bir
ödenek almaya
başladıkları tarihten
itibaren kesilir.
31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel
Sağlık Sigortası
Kanununun sosyal
güvenlik destek primi
hakkındaki hükümleri, bu
Kanun hükümlerinden
yararlanmak suretiyle
aylık bağlananlar için
uygulanmaz.” diyerek
yurtdışı borçlanması
yaparak emekli olanlara
SGDP ödeyerek çalışmayı
yasaklamıştır.
Buna göre;
Yurtdışı borçlanması ile emekli olanlar, tekrar yurtdışında yabancı ülke mevzuatına tabi çalışırlarsa, ikamete dayalı bir sosyal sigorta ya da sosyal yardım ödeneği alırlarsa veya Türkiye’de sigortalı çalışmaya başlarlarsa aylıkları, tekrar çalışmaya başladıkları veya ikamete dayalı bir ödenek almaya başladıkları tarihten itibaren kesilmektedir. Reformdan sonra da bu uygulama aynen devam edecektir.
Ancak, yeni bir uygulama olarak Türkiye’de de işe girerlerse, vergi mükellefi olurlarsa da aylıkları kesilecektir ama SGK’nın konuyla ilgili genelgesine göre 08.05.2008 gününden önce yurtdışı borçlanması yapmış olup da eskiden beridir SGDP ödeyerek çalışanlar mevcut işlerine devam ettikleri sürece bu uygulama kapsamı dışına çıkarılmışlardır. 08.05.2008 gününden sonra işe girenlerin ise aylıkları kesilecektir.
7- Emekli aylığından
kesinti yoksa ihbar edin
Nereden emekli olursa
olsun, eski adıyla
Bağ-Kur yeni adıyla 4/B’li
olarak çalışmaya devam
edenler yani vergi
mükellefleri ile şirket
ortakları artık
Bağ-Kur’a gidip her ay
75 YTL prim
ödemeyecekler. Bunun
yerine aylıklarından
yüzde 12 oranında
kesinti olacaktır.
Şayet, Ekim 2008 ayı ve
takip eden aylarda
ödenen emekli
aylıklarından kesinti
yapılmamışsa mutlaka
gidip kendinizi SGK’ya
ihbar edin. Yoksa,
Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliği’nin Geçici
21’inci maddesinin 4 ve
5’inci fıkraları
gereğince, SGDP süresi
içinde ve tam olarak
ödenmezse ilk üç ay
yüzde 3, sonrasında da
iç borçlanma senetlerine
uygulanan faiz kadar
gecikme zammı
istenecektir.
8-Vazife malüllerine
kıyak yapıldı
01.10.2008 öncesinde;
T.C. Emekli Sandığı
Kanunu gereğince vazife
malülü olanlardan,
emekli olduktan sonra
bir fabrikada veya
işyerinde işçi olarak
çalışmaya başlayan bir
kişinin emekli aylığına
hiç dokunulmaz. Sadece
işe başladığı işyerinde
aldığı ücretin yüzde
30’u oranında Sosyal
Güvenlik Destek Primi (SGDP)
SSK’ya ödenirdi. Bu
yüzde 30 oranının dörtte
biri yani yüzde 7,5’u
işçi ücretinden, yüzde
22,5’u da işverenden
alınırdı. Ayrıca, malül
isterse bir de yüzde 20
oranında uzun vadeli
sigorta primi alınırdı
ki toplam prim oranı
yüzde 50 olurdu. Yüzde
50 tercihini yapanlar
ilerde şartlarını
tamamlayınca SSK’dan da
emekli olurlardı.
Aynı kişi vergi
mükellefi veya şirket
ortağı olursa bu kere
Bağ-Kur’a her ay 75 lira
SGDP öderdi ama ikinci
kere emekli olamazdı.
01.10.2008
sonrasında;
5510 sayılı Kanun’un 5
inci maddesine göre,
Harp malulleri ile
12/4/1991 tarihli ve
3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanunu,
3/11/1980 tarihli ve
2330 sayılı Nakdi
Tazminat ve Aylık
Bağlanması Hakkında
Kanuna göre vazife
malullüğü aylığı
bağlanmış malullerden,
eski adıyla SSK’lı,
yeni adıyla 4/a’lı
olarak işe girenlerin
işverenleri sadece yüzde
1 ile 6,5 arasında olan
kısa vadeli sigorta
primini ödeyeceklerdir.
Bu malüller isterlerse
kendileri hakkında uzun
vadeli sigorta primi
olan yüzde 20’lik prim
de alınacaktır ki bu
halde ilerde şartlarını
tamamlarlarsa ikinci bir
aylıkları olacaktır.
Alıntı: www.alitezel.com
Sayın Ali Tezel'e Teşekkürler...
---------------------------------------------------------------------------
"Türkiye'nin Mevzuattaki
Tek Adresi"